-
2.3 Granavolden-plattformen
Den politiske plattformen «Granavold – erklæringen» poengterer at Norge skal være klimanøytralt i 2030 og et lavutslippssamfunn i 2050.
-
3.1 NOx-fondet etablert 2007
Det private NOx-fondet administrert av NHO er en av de mest vellykkede protester fra norsk industri.
-
3.2 Marine Battery Forum
DNV GL tok i 2014 initiativ til å etablere Marine Battery Forum som skulle arbeide å sikre at Norge ble en verdensleder innen verdiskapning knyttet til maritime batterier.
-
3.3 Grønt skipsfartsprogram (kystfartsprogram)
DNV GL klinket i 2015 sammen med KLD, NFD og SD, ut en strategi for økt fokus på vurdering av potensialet for batteri- og gassbasert maritim transport i Norge.
-
4.1 Internasjonal enighet i IMO
Det internasjonale maritime miljø bestående av 173 traktatland og et førtitalls organisasjoner har i lang tid drøftet felles reguleringer for å sikre at skipsfarten følger de mål FN ellers har satt for reduksjon av klimagassutslipp.
-
Del VII: Marked – arbeid til alle!
Når det kommer til regjeringens ambisjoner er det et stort marked som ligger foran norsk industri, og særlig norsk maritim industri.
-
Del VIII: Redernes dilemma og valgfrihet
Rederne, og for så vidt alle fartøyeiere, går mot en spesiell periode hvor kun mål og krav til null- og lavutslippsfremtid er definert, mens vesentlig deler av energi, teknologi, forsyning og prisbilde er uavklart.
-
Bedriftseksempler
I arbeidet med dette veikartet har vi funnet frem en rekke eksempler fra bedrifter. Her finner du disse, til glede og inspirasjon! Tusen takk til alle som har bidratt!