Det betyr at statsminister Støre slipper å stille kabinettspørsmål under finansdebatten fredag 5. desember.
Enigheten om statsbudsjettet betyr økt oljepengebruk. Forhandlingspartnerne har lagt inn tiltak som beløper seg til nesten 15 mrd. kroner. 4,6 mrd. kroner er hentet fra Oljefondet, 3,3 milliarder kroner er tilbakebetaling for helikopteranskaffelsen (NH90), 2,5 milliarder kroner legges inn på 2025-budsjettet (nysalderingen). Resten er kutt, anslagsendringer og reduserte tapsavsetninger under Innovasjon Norge.
– Norsk Industri er bekymret for den økte oljepengebruken og bruken av engangsinntekter for å saldere budsjettet, sier administrerende direktør Harald Solberg.
Et virkelig uheldig kutt er fjerningen av hele bevilgningen til NORWEP på 45 millioner kroner. Det er dramatisk for NORWEP, og svært uheldig for å sikre eksport av norsk offshoreteknologi.
– NORWEP er en av de mest effektive delene av virkemiddelapparatet. Det står nå i umiddelbar fare for å måtte legges ned. Det svekker mulighetene til å fremme norsk teknologi og løsninger i internasjonale energimarkeder for havvind, vannkraft, hydrogen og CCS, som er NORWEPs oppgave. Vi håper kuttet rettes opp i de siste dagene frem til budsjettet skal vedtas på fredag, sier han.
I regjeringens opprinnelige budsjettfremlegg etterlyste norsk industri skattelettelser som gav investeringsinsentiv, økte midler til eksportsatsing, styrking av katapultprogrammet, satsing på CCS og reversering av kutt i punktutslippsprogrammet under Enova. Det har vi i liten grad fått gehør for.
– Så mener vi det er uheldig at man ikke vil utlyse 1. konsesjonsrunde for havbunnsmineraler i denne stortingsperioden og kutter i bevilgningen til kartlegging, sier Solberg.
Norsk Industri mener det er bra at det i budsjettavtalen er enighet om at 700 millioner kroner av bevilgningen i 2026 til Klima- og energifondet som forvaltes av Enova, øremerkes til en egen utlysning som skal utløse reduksjoner av blandede og biogene klimagassutslipp fra industri- og avfallshåndtering, med sikte på gjennomføring i 2026 og senest i løpet av første halvår 2027, og at videre arbeid med mineralgjødselavgift stanses.
– Av positive ting vil vi trekke frem at forslaget om mineralgjødselavgift avlyses og ikke sendes på høring, sier Solberg.
Budsjettpartene er også enige om at det skal settes ned en omstillingskommisjon som skal "vurdere ulike scenarier og tiltak for å bedre norsk økonomis omstillingsevne, verdiskaping, næringsutvikling og konkurransekraft, hvor norsk sokkel framover går inn i en ny fase med avtakende olje- og gassproduksjon, (og) samtidig med en økende fornybarandel i Europa på bekostning av fossil energibruk".
Basert på kommisjonens rapport skal det så utarbeides en strategi for omstilling av norsk økonomi, med mål om fortsatt høy verdiskaping, full sysselsetting og rettferdig omstilling i tråd med Norges klimaforpliktelser.
For olje og gass innebærer det, etter det regjeringen uttaler, likevel ingen endringer eller begrensninger og regjeringens politikk ligger fast.
Regjeringens forslag til statsbudsjett fulgte opp avtalen med industrien om CO2-kompensasjon, og foreslo en bevilgning i tråd med enigheten, på 7,3 milliarder i 2026. Norsk Industri hadde en viss bekymring knyttet til endringer i avtalen i budsjettforhandlingene og har hele høsten vært tydelige på at avtalen må stå fast. Der ble vi hørt.
Budsjettavtalen er justeringer av forslaget til statsbudsjett for 2026 som regjeringen presenterte 15. oktober. Norsk Industri hadde mange forslag til forbedringer av budsjettfremlegget. Les mer her: Statsbudsjettet 2026: Vi trenger en ansvarlig pengebruk og klare prioriteringer
Opprinnelig publisert sak ved foreløpig enighet
Norsk Industri mener det er positivt for forutsigbarheten at hovedlinjene i olje- og gasspolitikken ligger fast. Men det er svært uheldig at hele bevilgningen til Norwegian Energy Partners (NORWEP) er kuttet.
NORWEP er en av de mest effektive delene av virkemiddelapparatet som nå står i umiddelbar fare for å måtte legges ned. Det svekker mulighetene til å fremme norsk teknologi og løsninger i internasjonale energimarkeder for havvind, vannkraft, hydrogen og CCS, som er NORWEPs oppgave.
– Det er sterkt beklagelig at bevilgningen til NORWEP kuttes. Vi håper kuttet rettes opp i de siste dagene frem til budsjettet skal vedtas på fredag, eller i komitébehandlingen i etterkant, sier administrerende direktør i Norsk Industri Harald Solberg.
Budsjettenigheten finansieres med 4,4 milliarder kroner i økt oljepengebruk, og engangsinntekt etter oppgjøret for NH90-helikoptere. I tillegg legges det inn 1,45 milliarder kroner i inneværende års statsbudsjett – den såkalte nysalderingen. Skattene øker med milliarder kroner og deler av elavgiftskuttet reverseres.
– Norsk Industri er bekymret for den økte oljepengebruken og bruken av engangsinntekter for å saldere budsjettet, sier Solberg.
– Av positive ting vil vi trekke frem at forslaget om mineralgjødselavgift avlyses og ikke sendes på høring, sier Solberg.
Forlikspartnerne er også enige om at 700 millioner kroner av bevilgningen i 2026 til Klima- og energifondet som forvaltes av Enova, øremerkes til en egen utlysning som skal utløse reduksjoner av blandede og biogene klimagassutslipp fra industri- og avfallhåndtering, med sikte på gjennomføring i 2026 og senest i løpet av første halvår 2027.
– Så mener vi det er uheldig at man ikke vil utlyse 1. konsesjonsrunde for havbunnsmineraler i denne stortingsperioden og kutter i bevilgningen til kartlegging, sier Solberg.
– Det gjenstår å få et flertall bak en budsjettenighet, og det ser ut som om det er et stykke igjen før budsjettet for 2026 kan bli vedtatt, avslutter Harald Solberg.
Budsjettavtalen er justeringer av forslaget til statsbudsjett for 2026 som regjeringen presenterte 15. oktober. Norsk Industri hadde mange forslag til forbedringer av budsjettfremlegget. Les mer her: Statsbudsjettet 2026: Vi trenger en ansvarlig pengebruk og klare prioriteringer