– Dette er en av de største anskaffelsene i langtidsplanen, som vil få stor betydning for Sjøforsvaret og gi et løft til norsk maritim industri. Fartøyene skal kunne løse en rekke forskjellige oppdrag i framtidens sjøforsvar, og bidra til å øke Forsvarets tilstedeværelse i våre nærområder. Jeg føler meg trygg på at vi med nasjonal konkurranse vil få de beste fartøyene raskest mulig, til en riktig pris, sier forsvarsminister Tore O. Sandvik (Ap) i en pressemelding.
Konkurransen vil gjennomføres i 2026. Regjeringens ambisjon er å starte bygging i 2027 slik at de første fartøyene kan stå ferdige i 2030.
– Det er bra at det er norske bedrifter som skal konkurrere om disse oppdragene. Vi har verdensledende bedrifter i alle deler av maritim industri, som vil levere produkter av høy kvalitet, sier Harald Solberg, administrerende direktør i Norsk Industri.
Stortinget har gjennom langtidsplanen sluttet seg til at det skal anskaffes inntil 28 standardiserte fartøyer til Sjøforsvaret. Til forskjell fra dagens fartøyklasser, skal altså de nye fartøyene standardiseres. Det betyr at de skal bygges etter en bestemt standard med så mange like deler og systemer om bord som mulig. Det vil styrke den operative evnen og gi en rekke stordriftsfordeler. Dette vil gjøre det enklere og billigere å vedlikeholde, drifte, og oppgradere fartøyene over mange år. Det vil også bli mulig å flytte personell mellom de ulike fartøyene uten ekstra opplæring og utdanning. På den måten får vi en mer fleksibel og kostnadseffektiv flåtestruktur enn i dag.
Gode eksportmuligheter
Regjeringen skal nå ta konkrete grep for å ha nødvendig fremdrift og å nå ambisjonen om å starte bygging i 2027 og at de første fartøyene kan stå ferdige i 2030.
Forsvarsministeren er også tydelig på at regjeringen har som ambisjon at den nye fartøyklassen også skal bli en standard blant allierte land.
– Vi har tradisjoner for avansert skipsbygging i Norge, og vi har en industri med unik kompetanse på feltet. Jeg har troen på at norsk industri vil klare å utvikle en standardisert fartøyklasse som kan være attraktiv for andre land å anskaffe, sier Sandvik.
– Dette er en unik mulighet til å bygge kompetanse på bygging av standardiserte fartøyer til forsvarssektoren. Vi deler regjeringens ambisjon om at standardiserte fartøy skal bli et eksportprodukt og det fordrer at vi holder opp fremdrift slik at potensialet for gjenkjøp og eksport kan nås, sier Solberg.
Les mer:
> Utlyser nasjonal konkurranse for bygging av standardiserte fartøy (regjeringen.no)
> Maritim sikkerhet og beredskap: Norsk skipsbygging skal styrke Forsvaret (maritimt-forum.no)