Statnetts nye tariffmodell svekker industriens konkurranseevne

Publisert

Statnett har i dag lagt frem ny tariffmodell for transmisjonsnettet. Den nye tariffmodellen vil øke kostnadene til nettleie vesentlig for industrien og dermed svekke konkurransekraften.

Nettariffer utgjør en stor andel av kraftkostnadene for norske industribedrifter, og utformingen av nettariffene har derfor stor påvirkning på konkurranseevnen. Industribedrifter har i mange år hatt en avkortning av nettariffene på 50 prosent, noe som har bidratt til å holde kraftkostnadene på et konkurransedyktig nivå. Statnett planlegger nå å innføre en tariffmodell der denne avkortningen reduseres betydelig. I den nye tariffmodellen skal standard tariffreduksjon for industrien reduseres gradvis fra 50 til 20 prosent over 4 år.

Norsk Industris posisjon i høringen har vært klar på at vi ikke ser behov for å endre nettariffen slik Statnett foreslo. Dersom det skulle være aktuelt å endre tariffmodellen ba vi i høringen om at det innføres en modell der bedriftene kan kvalifisere for å kunne oppnå høyere tariffreduksjon enn 20 prosent, gjennom krav til prekvalifisering til fleksibilitetsmarkedet eller krav til forbruksreduksjoner. Manglende innføring av en slik modell var også hovedinnvendingen fra RME til forslaget som var på høring. Statnett innfører ikke dette i tariffmodellen nå, men signaliserer at de ønsker å bruke tid på dette framover. Norsk Industri forventer å bli involvert i dette arbeidet.

- Vi har argumentert klart for at det ikke er behov for å endre nettariffen. Vedtaket fra Statnett vil føre til at kostandene til nettleie vil øke betydelig, og dermed svekkes konkurransekraften til industrien. Det er svært beklagelig, særlig i en urolig verden hvor industriell produksjonskapasitet blir stadig viktigere, sier adm.dir. i Norsk Industri, Harald Solberg.

Les nyhetssak på statnett.no

Se også innlegg på montelnews.com (krever innlogging)