Ny strategi for forenkling for næringslivet

Publisert

Regjeringen har lagt frem en ny strategi for forenklinger for næringslivet for perioden 2026–2029. Målet er å redusere administrative byrder, frigjøre tid og styrke konkurransekraften i norsk økonomi.

Skal bruke mindre tid på rapportering 

Et hovedmål er at virksomheter skal bruke mer tid på verdiskaping og mindre på rapportering og byråkrati. Unødvendige krav til dokumentasjon og rapportering skal fjernes eller forenkles, og kravene som består, må ha tydelig nytte. 

- Norske bedrifter skal møte mindre byråkrati. Derfor øker vi nå trykket i forenklingsarbeidet. Kommunikasjonen med myndighetene skal bli enklere, bedre og sjeldnere. Vi må bruke mer tid på selve verdiskapingen og på å styrke konkurransekraften vår, sier næringsminister Cecilie Myrseth i pressemeldingen om strategien. 

Norsk Industri mener forenkling er avgjørende for at bedriftene skal kunne bruke mer tid på verdiskaping og mindre på administrasjon.  

- Når krav blir enklere og mer samordnet, styrker det både effektiviteten og konkurransekraften i norsk næringsliv. Mindre byråkrati og bedre digitale løsninger gir bedriftene et bedre grunnlag for vekst og innovasjon, sier Jeanette Iren Moen, direktør for bransje- og industripolitikk i Norsk Industri.

- Forenkling handler om å styrke norsk næringslivs evne til å konkurrere internasjonalt. Unødvendige og særnorske krav kan svekke konkurranseevnen. Derfor er forenkling også viktig for like konkurransevilkår, sier Moen. 

Historisk har forenklingsarbeidet hatt gode intensjoner, men uten tilstrekkelig gjennomføring har effekten for næringslivet vært begrenset.  

- Det er først når tiltakene faktisk gjennomføres og følges opp over tid, at forenkling gir reelle lettelser for bedriftene. Oppfølgingen blir derfor avgjørende og vi mener det er viktig at regjeringen holder trykket oppe på gjennomføringen, sier Moen. 

Ser på muligheter for forenkling 

Strategien fremhever at rapporteringsbyrden ikke bare handler om selve innsendingen til myndighetene, men også om tiden som går med til å samle inn, kvalitetssikre og bearbeide data internt i virksomhetene. 

Regjeringen vil se nærmere på hvilke muligheter som finnes for å redusere næringslivets byrder ved etterlevelse av følgende regelverk:  

  • Åpenhetsloven  
  • Krav til bærekraftsrapportering etter regnskapsloven § 2-3  
  • Aktivitets- og redegjørelsesplikten etter likestillings- og diskrimineringsloven § 26 og § 26a.  
  • Hvitvaskingsloven  
Mer digital og automatisert rapportering 

Regjeringen vil legge til rette for at rapportering i større grad skjer digitalt og automatisk. Ambisjonen er at data i større grad skal flyte mellom virksomheter og myndigheter uten behov for manuell håndtering. 

Maskin-til-maskin-rapportering, der informasjon sendes direkte fra virksomhetens systemer til offentlige myndigheter, løftes frem som den mest effektive formen for rapportering. 

Samtidig legges det opp til økt bruk av standardiserte formater og digitale løsninger, for eksempel gjennom krav om digital bokføring og elektronisk fakturering. 

Prinsipp om «kun én gang» 

Et sentralt mål er at næringslivet i størst mulig grad kun skal levere samme informasjon én gang til offentlige myndigheter. Deretter skal data kunne gjenbrukes på tvers av etater. 

Strategien åpner også for at automatisert innhenting av data direkte fra virksomhetenes systemer kan være et alternativ til tradisjonell rapportering. 

Gjennomgang av regelverk og reduksjon av byrder 

Regjeringen vil gå gjennom eksisterende regelverk for å identifisere og fjerne unødvendige byrder. Dette kan blant annet handle om å fjerne krav som ikke bidrar til formålet, redusere dobbelt-rapportering og bedre koordineringen mellom etater. 

Strategien legger også vekt på å redusere særnorske krav som kan svekke konkurranseevnen sammenlignet med europeiske aktører. 

Bedre bruk av data og tilsyn 

Økt bruk av data og bedre koordinering skal bidra til mer treffsikre og effektive tilsyn. Ved å gjenbruke eksisterende informasjon kan behovet for manuell rapportering reduseres. 

Standardisering som virkemiddel 

Strategien understreker betydningen av standardisering for å gjøre regelverk enklere å etterleve og bidra til mer effektive prosesser både i næringslivet og offentlig sektor. 

Flere tiltak under utvikling 

En rekke tiltak er allerede under arbeid, blant annet digital bokføring og e-fakturering, digitale virksomhetslommebøker og forenklinger i regelverk. 

Strategien skal følges opp med konkrete tiltak og måles blant annet gjennom redusert tidsbruk til rapportering, økt automatisering og mer gjenbruk av data. 

Strategi for forenklinger for næringslivet 2026-2029 

Har du eksempler på unødvendig byråkrati og/eller forslag til forenklingsforslag? Send epost til Kristoffer Rolland.