Designindustrikonferansen 2025: En engasjerende arena for vekst og bærekraft

Publisert

Fra konferansesal

Foto: Melissa Hegge

Den 24. april 2025 samlet designbransjen seg på Nasjonalmuseet i Oslo for å delta på Designindustrikonferansen, arrangert av Norsk Industri. Med over 140 deltakere fra hele landet, inkludert ledende aktører innen møbel, interiør, sport, fritid, tekstil og klær, ble det en dag fylt med innsikt, inspirasjon, nettverksbygging og positiv energi. Temaet var rettet mot de krevende årene bak oss – og hvordan bransjen skal gripe mulighetene som nå begynner å vise seg, til tross for geopolitiske uro og skjerpede myndighetskrav.

Konferansen ble åpnet av Harald Solberg, Administrerende Direktør i Norsk Industri, mens Arne Hjeltnes ledet deltakerne gjennom en rekke engasjerende innlegg og diskusjoner.

Rammevilkår for vekst i norsk designindustri

 Norsk industris rapport "Vilkår for verdiskaping i designindustrien: Møbel, interiør, sport, tekstil og klær" ble lagt frem av Jan Glendrange, fra Zynk og Bransjesjef Egil Sundet. Rapporten viser enorme muligheter for bransjen, og konkrete tiltak som skal følges opp mot valget 2025. Thina Margrethe Saltvedt, sjefanalytiker i Nordea, ga en grundig analyse av de globale markedsutsiktene, mens Tine Hammernes Leopold, administrerende direktør i Ekornes, delte rundt selskapets historiske suksess og strategi for fremtidig vekst. Kari Setsaas fra Norvigroup Norsk Dun presenterte entusiastisk sine erfaringer med innovasjon og fokus på bærekraft og hva som skal til for fremtidig vekst. Diskusjonen ble avsluttet med en panelsamtale om rammevilkår for vekst, hvor representanter fra næringslivet og Mahmoud Farahmand fra Høyre delte sine perspektiver.​

Eksport – fortsetter veksten?

Etter lunsj ble fokuset rettet mot eksport og merkevarebygging. Petter Gulli innledet med et inspirerende foredrag om verdien av det å være norsk med tittelen "Verden vet ikke hva Norge kan". Runar Haugen fra Innovasjon Norge diskuterte hvordan regjeringens eksportsatsing kan bidra til eksportvekst, mens Annette Hoff og Ragnhild Grytten fra Norsk Industri Designindustrien presenterte 20 år med Inside Norway, Designindustriens egen eksportsatsing.  Espen Berglund, Rottefella, og Lars Myrseth Kurås, Madshus, fortalte om suksessen med fellessatsingen "Camp Norway" på den amerikanske versjonen av Birkebeineren denne vinteren. Panelsamtalen oppsummerte eksportsatsingen, og satte spissen på hva som skal til for at norske merkevarer skal styrke sin posisjon globalt.​

Designindustri på vei til sirkularitet

Ettermiddagen ble viet til bærekraft og sirkulær økonomi. Dirk Vantyghem, direktør i EURATEX, belyste EUs Green Deal og dens potensial for å transformere industrien. Ida Oppen fra Norsk Industri Designindustrien konkretiserte hvordan Norge kan sikre en sirkulær utvikling, mens Pål Erik Haraldsen fra Norsk Tekstilgjenvinning AS presenterte sorteringsløsninger, produksjon av resirkulerte fibre og nye muligheter for tekstilavfall. Simen Mørdre fra Vandre viste til hvordan systemer for reparasjon kan øke norske sportsbedrifters konkurransekraft i utlandet, og Lennert Hug fra reMadrass viste hvordan de er i gang med å sørge for gjenbruk og resirkulering av madrasser på Jevnaker.

Bransjepriser og nettverksbygging

Konferansen ble avsluttet med utdeling av Designindustriens Bransjepriser, som anerkjenner fremragende prestasjoner innen produktutvikling, eksport og merkevarebygging, og løfter frem norske designklassikere.

Dagen ble avsluttet med en hyggelig middag på DS Louise for de som hadde mulighet.

Designindustrikonferansen 2025 ble en vellykket dag med inspirasjon, energi og optimisme, til tross for den usikkerheten og de utfordringene som preger hverdagen. Med fokus på bedre rammevilkår, eksport og bærekraft, la konferansen et solid grunnlag for fremtidig samarbeid og videre utvikling i den norske designindustrien.

Les mer