Viktige tema er:
- Hva produserer norske grafiske bedrifter?
- Nytt fokus på rekruttering av motiverte, nye medarbeidere til grafisk bransje.
- Hvorfor trykke i Norge og bruke norsk grafisk kompetanse?
Dette spennende prosjektet, som er et ledd i strategiarbeidet i bransjeforeningen, starter med en pilot som omfatter grafiske bedrifter på Østlandet, og skal omfatte flere bedrifter som vil delta i andre deler av landet, i løpet av 1. halvår 2024.
Det er ikke planlagt markedsføring av det respektive trykkeri som deltar i denne fasen, men mer ha søkelys på arbeidsoppgaver og prosesser, hvor studentene setter seg selv i ulike arbeidssituasjoner, profilert med Trykt i Norge klær.
De viktigste kanalene blir Instagram og TikTok. Ungdom er en viktig målgruppe. Ulike yrkesskoler vil også være viktige målgrupper, her vil foreningen jobbe med å knytte kontakt med ulike lærere for planstyrt utplassering for VK1 og VK2 elever.
Studentene skal samarbeide med Trykt i Norge-teamet og vil holde styret oppdatert i prosjektet. De konkrete planene for arbeidet tar form alt nå i starten av november.
Blant annet skal de visualisere hva Trykt i Norge er: De skal snakke med folk som arbeider i bedriftene om arbeidsoppgaver og teknologi. Noen innslag vil også omfatte miljø. Hva gjør Trykt i Norge miljøvennlig? Hvilke miljøgevinster er det ved å trykke i Norge?
Vårt hovedmål er:
- å få flere interessert i grafisk industri og forstå de ulike rollene i grafisk virksomhet.
- å nå ut blant ungdom på vei ut i arbeidslivet og andre som kan tenke seg å utvikle kompetanse innen denne industrien, men som kanskje har en annen yrkesbakgrunn i dag.
- Samt, selvfølgelig, å oppnå vekst i trykkoppdrag i det norske markedet, skriver studentene i sin prosjektbeskrivelse.
Oppdateringer i denne saken vil bli delt med foreningens medlemmer fremover og meld gjerne interesse for å bidra med å vise ett så bredt og spennende bilde som mulig av vår fantastiske bransje
> Trykt i Norge