Norsk Industri

Innhold

Større interesse for norsk ull

Aktuelt, Teko

Publisert

Godt oppmøte på Ulldagen 2017. Marion Tviland, leder for ullavdelingen i Norilia, ønsket velkommen. FOTO: Norsk Industri

«Ull og bærekraft» var tema for Ulldagen 2017 og det trakk mange ullentusiaster til Næringslivets Hus i Oslo mandag 16.oktober.

Kari Rømcke i Teko Bransjeforening i Norsk Industri er godt fornøyd med oppmøte og innholdet på Ulldagen 2017.

Ulldagen ble arrangert av Norsk Industri, Norilia og Abelia. Arrangementet hadde 90 påmeldte og samlet aktører fra hele næringskjeden, fra sauebønder og ullstasjoner til tekstil-, design- og merkevarebedrifter.

> Informasjon om den norske Ulldagen er nådd nettsidene til International Wool and Textile Organisation (IWTO)
Økende etterspørsel

– Jeg tror vi vil se økt bruk av norsk ull framover blant norske bedrifter. Strikking har vært en stor bølge de siste årene, men nå ser vi at det også er større etterspørsel innen møbelstoff og bunader, og at en del merkevarer begynner å bruke mer ull, sier Marion Tviland, leder for ullavdelingen i Norilia.

Flere merkevarer begynner å bruke norsk ull som fyll i jakker, til strikkegensere, kåper og annen ytterbekledning og vi har også noen eksempler på skjørt og bukser der norsk ull er brukt.

Ull og bærekraft

Den norske ulla er svanemerket, som den første i verden. Bransjen har imidlertid en jobb å gjøre i å få fram det positive med norsk ull med tanke på bærekraft, spesielt i et internasjonalt perspektiv.

Det forteller Kjersti Kviseth i 2025design, som jobber med å designe for livsløp.
Hun påpeker at ull både kan resirkuleres og at fibrene er nedbrytbare.

– Vi ser imidlertid at ull havner nederst på noen fiber-rangeringslister i livsløpsanalyse-metodikken som er laget for industrielle produkter, blant annet fordi sau bruker store beiteområder og vann, sier Kviseth.

– Ull passer generelt ikke inn i den regnemetodikken disse testene benytter seg av, og det er det som er problemet – at alle naturfibre havner nederst, mens syntetiske fibre havner øverst. Så man må snakke opp de gode kvalitetene og fordelene mye mer, avslutter Kjersti Kviseth.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne: