Prisvinnende design fra Ålen

Publisert

Administrerende direktør i Protex, Margrethe Engan Gjære, og mannen som startet det hele, hennes far David Engan. Foto: Tom Gustavsen.

Protex AS i Ålen har de siste årene fått mange ben å stå på. Blant annet har de vunnet Merket for god design to år på rad, i 2015 for hoftebeskytteren HiP, og i 2016 for arbeidsklær-kolleksjonen Ragnarok, spesielt tilpasset havbruksnæringen.

– Å bli tildelt disse prisene viser at det er mulig å gå fra å være en underleverandør av søm-tjenester til en stor kunde, til å faktisk utvikle egne designprodukter, sier Margrethe Engan Gjære, administrerende direktør i Protex.

I dag består Protex av en norsk avdeling med hovedkontor i Ålen, et salgskontor i Trondheim og to heleide sømfabrikker i datterselskapet Protex Balti AS. Bedriften, som fylte 50 år i 2016, har gjennomgått mange endringer siden starten. Fra starten i 1966, under navnet Trønderplast, til i begynnelsen av 1970-åra var regntøy til anleggs- og fiskerinæringen det viktigste produktet. Siden da har de produsert alt fra presenninger til møbeltrekk for kontorstoler og skytterklær for konkurranseskyttere.

Protex er i dag også en stor leverandør av fottøy til forsvaret.

Ragnarok er utviklet i samarbeid med Sintef og havbruksnæringen selv, og er designet for å tåle alt det norske havområder har å by på.

Nye nisjeprodukter – egen merkevare

Protex' strategi de senere år har vært å satse tungt på å utvikle egne nisjeprodukt. I den forbindelse har bedriften hatt et tett samarbeid med SINTEF teknologi og samfunn.

Blant annet fikk hoftebeskytteren HiP, som ble utviklet gjennom en treårsperiode, og produktet ble i 2015 tildelt Merket for god design. Dette er den aller første designpris i Protex sin historie, og slik sett en merkedag for bedriften.

Fra å være en liten bedrift i kjelleretasjen på kommunehuset i Ålen, er Protex i dag godt posisjonert i et skandinavisk tekstilmarked som har vært gjennom store endringer.

– Vi ser nå at merkevarer som har vært produsert i Kina og andre områder i øst, gradvis kommer tilbake til Europa og søker en tettere kommunikasjon mellom salg/marked/utvikling og produksjonen av produktene. Verdien av kortere reisetider, hyppigere fabrikkbesøk og raskere leveransetider synes å øke, samtidig med at også etiske og bærekraftige argumenter vinner frem, sier Engan Gjære.

"Smarte tekstiler"

Protex produserer allerede produkter innenfor den fremvoksende nisjen "Smarte tekstiler", som en av få tilbydere i Nord-Europa. Denne nisjen har en spennende utvikling foran seg hvor kobling mellom tekstil og høyteknologi er sentral. I slike utviklingsprosjekter stilles det store krav til kompetanse på mange områder.

– I arbeidsintensive industrier, som vår, er det viktig å besitte høy kompetanse og evne til å omsette dette til gode produkter. Derfor jobber vi aktivt med kompetanseutvikling på alle områder, sier Engan Gjære.

I tillegg til å jobbe med teknologiutvikling er også HMS, arbeidsøkonomi og velferd hos brukerne viktig i Protex.

– Vi har som målsetting å være ledende både med hensyn til etikk, moral og teknologisk utvikling. Dette vil være sterke drivkrefter i fremtidens tekstilindustri, sier Engan Gjære.

> Les mer om Protex AS