Lavalan blir norsk merkevare?

Publisert

Fra konferansen Ulldagen 2019

Foto: Norsk Industri.

- Vår strategi er å etablere Lavalan som en merkevare også i Norge, sa Peter Krommer fra tyske Bauer Vliestoffe. I Norge samarbeider selskapet med Amundsen Sport, Ullvang, Norrøna, Helly Hansen og Norrøna.

Lavalan-produktet er isolasjon, fiberfyll av høy kvalitet, basert på ull blant annet fra Norge. 

Peter Krommer viste frem et par av produktene til de norske produsentene hvo Lavalan inngår som et viktig element. 

Kjernevirksomheten til Lavalan er i dag utendørsmarkedet representert ved skiklær og klær til klatring. Lavalan er kun produsert i Tyskland. Ullen blir sortert for hånd, slik at den beste ullen går videre i produksjonen av Lavalan. 

Ullproduktet har mange gode egenskaper. Det fanger kroppsvarme, har samtidig kjøleeffekt, ingen overheting og puster. Vann trenger ikke inn i isolasjonen, og dreper bakterier som gir vond lukt. 

Bauer Vliestoffe er aktive i sosiale medier, først og fremst med klesbransjen som målgruppe, men de ønsler også å nå ut til forbrukerne. Selskapet har også etablert Lavalan tracement. Gjennom nettstedet Tracemywool.com/uniquetrace kan kunden legge inn en kode- og får vite hvor ulklen kommer fra. Resultatet er en video fra det aktuelle gården. Peter Krommer viste en vakker video fra en sauebonde i Hallingdal.