Lanullva – sporbar suksess

Publisert

Gunn Anne Vinje Lyngstad, Lanullva-gründer med Eilif-genseren

Gunn Anne Vinje Lyngstad, Lanullva-gründer med Eilif-genseren, et produkt med norsk ull og til minne om faren Eilif. Foto: Norsk Industri.

Reisen som startet med mors utvikling av en ny strikkemetode for å lage en ullgenser som både isolerer og puster, er en suksesshistorie om betydelig vekst og effektiv bruk av moderne teknologi til sporing og salg.

Mamma så behovet til faren min som var bonde, jobbet ute, svettet og frøs. Da var ulltrøye løsningen.  Genseren må "puste" og strikkes på en spesiell måte. Av omsorg for min far utviklet hun strikkemetoden som vi er kjent for. Gensere strikket med luft og kjærlighet, sa datteren, gründeren Gunn Anne Vinje Lyngstad.

Hun etablerte Vinje Ullvarefabrikk i 2006 etter å ha sett det enorme potensialet i mors strikketeknikk. Siden har det gått slag i slag. Målet nå er 100 millioner i omsetning i 2023 og 10 butikker, muligens også en butikk i Oslo. 50 prosent av salget foregår via Lanullvas nettbutikk.

Det hele startet med norsk ull. Men det ble nødvendig å satse på merinoull som passer best til kroppsnære produkter. I 2020 kom all ull til Lanullvas produksjon fra gårder i Uruguay. Internasjonale Nativa er en merkevare i ull, og eies av Chargeurs Luxury Materials. Det er Control Union som sertifiserer aktørene i systemet. Alle aktørene i hele verdikjeden er sertifiserte. Alle i Nativa-systemet må følge en streng protokoll innenfor dyrevelferd, HMS og forvaltning av ressurser.

Dyrevelferd viktig

Dyrevelferd står sentralt i ullproduksjonen i Uruguay. Alle fysiske handlinger som fører til smerte og stress, er forbudt. Det stilles krav til kvaliteten på beitemark og gjeterkompetanse. Dessuten er det lav terskel for å tilkalle veterinær. Under lammingen er det tilsyn fra veterinær hva tredje time. Det slår ut på prisen på råvaren.

Gunn Anne Vinje Lyngstad fortalte på Ulldagen 2021 om hvordan de har tatt i bruk blokkjede-teknologi. – Det er en kjede av blokker i en database, et system for å verifisere transaksjoner og informasjon fra hele verdikjeden. Informasjonen spres over et nettverk av datamaskiner og er tilgjengelig for Nativas nettverk. Det garanterer riktig og full sporbarhet på våre klær, tilgjengelig for kundene. For oss betyr bærekraft dyrevelferd og en synlig verdikjede sa Vinje Lyngstad.

Kollegial prat undre Ulldagen 2021. Foto: Norsk Industri.

Digital strategi

Bedriftens digitale satsing har vært essensiell i vekststrategien til en ung og lovende norsk merkevare fra en liten bygd i Møre & Romsdal, for de har satset kun på direktesalg til kunden. og dermed ikke hatt et forhandlernettverk med de naturlige fordelene en eksisterende salgs- og distribusjonskanal kunne ha gitt fra start.

Den første butikken på hjemstedet, er fortsatt i drift, men den er ikke lenger alene. Det nærmer seg nå ti fysiske butikker.

Hovedpoduksjonen til Lanullva ligger i Spania. Bedriften har også produksjon i Hustadvika, Østerrike. Litauen, Polen og Portugal.

Norsk ull er fantastisk

Norsk ull er et fantastisk materiale som blir mer og mer etterspurt. Jeg hadde veldig lyst til å lage et produkt basert på norsk ull – til minne om min far som gikk bort i fjor. Resultatet ble Eilif-kolleksjonen, gensere basert på norsk, kortreist ull fra Hustadvika – vår egen kommune utenfor Molde, fortalte Lanullva-gründeren.

Lanullva benyttet den norske designeren Terje Strømme som utviklet gensere i to farger. Produktet ble lansert for få uker siden med barnebarna til Eilif som fotomodeller.

Eilif-genseren er basert på pappas verdier: ekte, ærlig og kompromissløs, sa Gunn Anne Vinje Lyngstad.