Norge har opparbeidet en global ledelse i miljøvennlig skipsfart, og det er svært viktig at denne videreutvikles i årene fremover. En svært høy CO2-avgift på LNG kan føre til at vi mister lederrollen internasjonalt for miljøvennlig skip.
Norsk Industri er en av organisasjonene som advarer Stortinget mot å innføre CO2-avgift på LNG allerede i 2018. På høring med Finanskomiteen argumenterte Norsk Industri mot den foreslåtte avgiften.
Norge arbeider i den internasjonale sjøfartsorganisasjon (IMO) for at skipsfart får markedsbaserte virkemidler, som kvoteplikt, for utslippene av CO2 fra 2020. I budsjettet for 2018 ilegges utslipp fra godtransport langs kysten og offshorefartøy full CO2-avgift på naturgass/LPG (457 kr/tonn CO2). Hvis IMO innfører markedsbaserte virkemidler fra 2020 frykter Norsk Industri at Finansdepartementet ikke vil fjerne avgiften slik at også skipsfart får doble virkemidler på klimagassutslippene.