Vår plass i merkevareindustrien

Publisert

Bodoni designet og produserte mye av grafisk materiell til årets Industri Futurum. Sjurd Skutlaberg og Ørnulf Halvorsen fra Bodoni deltok på konferansen, her med Pål Stensaas fra Grafisk bransjeforening.

Grafisk bransjeforening og bransjen for designindustri samarbeidet om et seminar med temaet merkevareindustriens utvikling på Industri Futurum.

Vi ser i dag at nye e-handelsaktører og giganter som Amazon og Alibaba utfordrer både industrien og handelsaktørene. Hvordan vil det påvirke våre kunder og fremtidig markedsføring og salg av produkter og tjenester fra grafisk industri?De tradisjonelle verdikjedene er i endring og samspillet mellom aktørene i verdikjedene må endres for å møte den nye hverdagen. Hvem vil lykkes best i det nye landskapet?

Industri Futurum er årets mest omfattende industrikonferanse, arrangert av Norsk Industri.

- Som en del av Norsk Industri har alle våre medlemmer muligheten til å komme på Industri Futurum hvert år for å få med seg hva som rører seg i industrien. Her får man siste nytt innenfor automatisering og digitalisering, og en oppdatering over hva Norsk Industri jobber med mot det politiske miljøet. Med over 1000 deltagere er det jo også mange potensielle kunder her for grafiske bedrifter, sier bransjesjef Magnus Thorkildsen i Grafisk bransjeforening.

Ambisjoner

Merkevareindustrien i Norge omsetter for 121 milliarder kroner hvorav halvparten fra eksport. 60 000 er sysselsatt i industrien som står for seks prosent av hele Norges vareeksport.

Det er høye tall, men bransjesjef for designindustrien Egil Sundet i Norsk Industri mener denne industrien er dobbelt så stor og står for 12 prosent av norsk vareeksport i 2030.

Hvordan vil fremtidens handel bli og hvordan påvirkes norsk designindustri? Om handelens utvikling, digital handel, bransjeglidning, kjedemakt og utenlandske aktører. Hvordan kan norsk design og merkevarer lykkes hjemme og øke norsk eksport? Eksempler fra norske industri/leverandørbedrifter på strategiske veivalg fremover.

Merkevarebygging i fremtidens handel var tema for et seminar under Industri Futurum. Det ble fokusert på handelsutviklingen, digitalisering, bransjeglidning, kjedemakt og hva utenlandske aktører gjør. Selskaper som Komplett, Felleskjøpet Agri, Byggmakker, Google Norge, Try Reklamebyrå og Innovasjon Norge ga presentasjoner.

Det gjorde også sentrale merkevareleverandører som Jotun, Swix og Ekornes.

Digital strategi

Konsernsjef Olav Holst –Dyrnes i Ekornes leder en global virksomhet med ni produksjonsenheter i fire land og en omsetning på 3,1 milliarder kroner. Han sa at møbelbransjen har vært digital umoden. –Vi må også være klare og tilpasse oss nye kjøpsprosesser. Ny teknologi gir nye muligheter for å styrke dialogen med sluttkunden, sa Holst-Dyrnes.

Industri Futurum