Innføre eller avvikle utvidet egenmelding?
FOTO: Trelleborg.
Innføre eller avvikle ordningen med utvidet egenmelding? Hvordan få ut gevinsten av utvidet egenmelding?
FOTO: Trelleborg.
Innføre eller avvikle ordningen med utvidet egenmelding? Hvordan få ut gevinsten av utvidet egenmelding?
I forbindelse med at vi har fått en ny IA-avtale får vi mange henvendelser om ordningen med utvidet rett til egenmelding som gjaldt alle IA-bedrifter. Vi mener det er mange fordeler med ordningen og anbefaler derfor alle tidligere IA-bedrifter å videreføre og andre bedrifter å vurdere å innføre ordningen. Men du gjør lurt å lese dette før du tar din avgjørelse!
Det vil komme en lovendring der det vil bli innført en plikt til å drøfte ordningen med utvidet egenmelding med de tillitsvalgte i virksomheten. Da er det greit å være forberedt for deg som leder. Vi anbefaler bedriften allerede nå å ta en samtale med de tillitsvalgte om ordningen. I de tilfeller det ikke er tillitsvalgte vil det være naturlig å benytte verneombudet. Det er her snakk om å ha en dialog, ikke forhandling, med tillitsvalgte om hvilken ordning bedriften bør ha.
Hva er fordelene med å innføre en ordning med utvidet egenmelding?
Hva bør man drøfte med tillitsvalgte før en eventuell innføring av utvidet egenmelding?
Erfaringen er at ordningen fungerer godt i bedrifter som har hatt IA-avtale. Enkelte bedrifter har imidlertid opplevd – eller er bekymret for, muligheten for misbruk.
Hva kan bedriften gjøre for å redusere risikoen for misbruk?
> Alt om IA-avtalen
> Alt om sykefraværsoppfølging
> Arbinn.no
Ny IA-avtale ble signert 18. desember 2018 mellom regjeringen og partene i arbeidslivet. Norsk Industri er godt fornøyd med avtalen.