Vinnere av Designindustriens Bransjepriser 2022

Aktuelt, Designindustrien

Publisert

Tre personer hvor en holder en diplom

Norvigroup Norway, Norsk Dun, vant prisen for årets produkt. Her mottar Kari Setsaas prisen, flankert av Egil Sundet og Ragnhild Grytten. Foto: Melissa Hegge.

Fremragende representanter for møbel- og interiørindustrien vant Bransjeprisene 2022: Hadeland Glassverk, Røros Tweed, Arven og Norsk Dun Norvigroup.

På Designindustriens bransjedag i juni 2022 ble de fire prisene delt ut sammen med Tekos ærespris. Juryen bak utdelingen av de fire prisene har bestått av Kriss Daatland (Bonytt), Pål Eid-Hviding (Fora Form), Leif Nilsen (Blåmann møbler), Fredrik Torsteinsen (Torsteinsen Design/NIL), Egil Sundet (Norsk Industri) og Ragnhild Grytten (Norsk Industri/juryens sekretær).

Årets Merkevarebygger: Hadeland Glassverk

Etter at Hadeland Glassverk, som feirer 260-årsjubileum i år, gjenopptok produksjonen av lamper, krystallkuler og andre belysningsprodukter for tre år siden, har salgspilen pekt mot taket. I fjor steg omsetningen i dette segmentet med hele 200 prosent. De har i dag nesten 100 forhandlere på belysning i Norge, og jobber med en rekke ulike interiørarkitekter, interiørdesignere og lysdesignere i både inn- og utland.

«I løpet av kort tid har Hadeland Glassverk klart å ta en sterk posisjon på belysning i Norge. Bedriften viser fram dyktige ansatte og deler fra deres arbeidshverdag på Norges eldste glassverk gjennom film og foto, hvor arbeidsprosessen dokumenteres fra glassmasse til ferdig produkt. Bedriften jobber strategisk med influencere, interiørdesignere og ambassadører i egne sosiale mediekanaler,» står det i juryens beslutning.

Årets Eksportbedrift: Røros Tweed

Tradisjonsrike Røros Tweed økte omsetningen med over 40 prosent i fjor. Det meste kom fra eksportmarkedet, særlig Tyskland.
Pleddene og sitteunderlagene som produseres på Røros er i 100 prosent norsk ull, og utformes i samarbeid med prisvinnende designere.
Det viser at bærekraftige, norskproduserte produkter med norsk ull og god dyrevelferd er noe som resonnerer hos internasjonale kunder.

«Røros Tweed er en gammel og tradisjonsrik bedrift og en kjent merkevare i Norge. De har i flere år satset målrettet på eksport, og lykkes spesielt i Tyskland gjennom satsning på eget salgsapparat. Det har vært en stor investering for bedriften, og de har kommet inn hos prestisjefulle forhandlere,» er juryens beslutning.

Klassikerprisen: "Lilje" av Arven

«Lilje» ble designet av Trygve Eriksen for Theodor Olsens Sølvvarefabrikk i 1939. Mønsteret er inspirert av liljeblomsten Sølvbestikkserien «Lilje» er en høyt skattet eiendel i mang en norsk husholdning. Serien produseres like bak Bryggen i Bergen, hos Norges eldste gull- og sølvvareverksted: Arven.

«Klassikeren Lilje blir en påminnelse om kvalitet og lange håndverkstradisjoner, og produktet binder praktisk talt generasjoner sammen. Den enkle, elegante formen var typisk for 1930-tallets funksjonalisme, og sølvbestikket vært en bestselger gjennom flere tiår. Og hva er vel bedre enn å anskaffe noe som neste generasjon gjerne arver og bygger videre på,» heter det i juryens dom.

Årets produkt: Kolleksjonen Stay av Norsk Dun Norvigroup

Norvigroup og Norsk Dun har våget å gå nye veier med sin nye kolleksjon, «Stay» og har blitt tatt imot veldig godt i markedet da de har tenkt utenfor boksen og konvertert dundyner og dunputer til personlige livsstilsprodukter.
I utviklingsprosessen har fokus vært rettet mot funksjon. Alt skal spille en rolle – og ingenting skal kastes. Ikke en gang emballasjen. Den er spesialutviklet for «Stay»-kolleksjonen, og kan benyttes til reise, oppbevaring og beskyttelse. Produktene er dessuten produsert etter strenge miljøkrav.

«Norsk Dun har med den nye produktserien sin skapt dunprodukter som er utviklet ned til den minste detalj, og gitt noe nytt, noe mer, et helt konsept rundt det erketypiske norske produktet dundynen. Hele kolleksjonen inklusive emballasjen er i tillegg naturlig nedbrytbar og er produsert i henhold til de strengeste miljøkravene. Produktet er allerede blitt en salgssuksess for bedriften» står det i juryens beslutning.

Se tidligere bransjepriser