Vinnere av Desigindustriens Bransjepriser 2021

Publisert

Bransjepris 2021. Designindustrien. F.v.: Ragnhild Grytten i Norsk Industri, salgssjef Odd Erik Lund i Slettvoll Møbler og Egil Sundet i Norsk Industri.

F.v.: Ragnhild Grytten fra Norsk Industri, salgssjef Odd Erik Lund i Slettvoll Møbler og Egil Sundet fra Norsk Industri. Foto: Thomas Bjørnflaten.

Fjordfjesta, Magnor Glassverk, Slettvoll Møbler og Volver Studios mottok Norsk Industri Designindustriens bransjepriser for 2021.

Designindustrien delte ut fire bransjepriser under Designindustriens Bransjedag tirsdag 24. august. 4 kategorier, 4 verdige vinnere:

Årets eksportbedrift: Slettvoll Møbler

I ro og mak har Stranda-bedriften Slettvoll Møbler bygget seg opp til å bli en betydelig aktør på det skandinaviske møbelmarkedet, med en eksportandel på rundt 30 prosent. Bak suksessen ligger en annerledes eksportmodell og stålkontroll på hele verdikjeden.

Rundt årtusenskiftet åpnet produsenten sine første butikker på Kolsås, Skøyen og Jessheim på Østlandet. Erfaringene de gjorde her ble nyttige da de senere skulle etablere seg utenfor landets grenser.

– Vi så en mulighet for å utvikle vår egen stil og atmosfære, og sammen med interiørdesigner Helene Hennie skapte vi Slettvoll-stilen. Samtidig gjorde vi en drastisk endring i distribusjonen vår, slik at vi kunne presentere oss selv gjennom shop-in-shop-løsninger samt i våre egne merkevarebutikker, forteller salgssjef Odd Erik Lund.

I finanskriseåret 2008 åpnet Slettvoll tre butikker i Sverige. To av dem overlevde, og særlig i Stockholm ble de norske møblene tatt godt imot, og snart ble det nødvendig å finne større lokaler.

For fire år siden bestemte den sunnmørske produsenten seg for å starte butikk i design- og møbelnasjonen Danmark. Etter en god stund ble passende lokaler blinket ut i Østerbro i København, og i oktober 2019 kunne Slettvoll endelig åpne dørene for et dansk publikum.

– Hos oss er prosessene gjerne lange. Det ligger stor risiko i å etablere oss på et nytt sted, og da bør vi helst treffe med både lokasjon, personell, kolleksjon og markedsføring. Vi har ingen mål om å bli størst, men vi skal være best der vi er lokalisert, sier Lund.

Årets produkt: «Tribute» fra Volver Studios

Det er bare tre år siden kunstneren og industridesigneren Ksenia Stanishevski startet opp designstudioet og teppemerket Volver Studios i Oslo. Tribute var den aller første teppekolleksjonen til Volver og er designet av Stanishevski personlig.

– Samtidig som jeg har høy respekt for det gamle teppehåndverket, ønsker jeg å finne en balanse mellom tradisjon og modernitet. Jeg vil flytte grenser for hva som er mulig innenfor teppeproduksjon. De fleste av Volver-tepper utfordrer de gamle teknikkene, for eksempel med å tilføre 3D-effekt til teppeoverflaten, forteller Stanishevski.

Tribute-kolleksjonen består av ti tepper, og er inspirert av design, kunst og arkitektur fra perioden 1930-1970, den såkalte mid-century modern-retningen. Hvert teppe er hyllest til en fremtredende formgiver fra denne perioden, og tolker historiske referanser ved hjelp av raffinert geometri, fargevalg og optiske effekter.

De to Tribute-designene Urban og Front selger desidert best, både i Norge og på eksportmarkedene. I løpet av kort tid har Volver sikret seg forhandleravtaler i Norge, Frankrike, Island, Storbritannia, Danmark og Sverige. Samtidig jobber Stanishevski med tre nye design i Tribute-serien.

– Disse skal lanseres til våren. Før den tid kommer vi med seks separate kolleksjoner i samarbeid med andre designere, blant annet kunstneren Andreas Siqueland, stjernedesigneren Yorgo Lukouria, multimediakunstneren Borgny Svalastog, kunstfotografen Christian Houge og trearkitekten Jørgen Tycho, sier hun.

Klassikerprisen: Scandia-stolen til Fjordfiesta

Årets vinner av Designindustriens klassikerpris er et virkelig ikon fra norsk møbeldesigns gullalder. I 1957 designet Hans Brattrud Scandia-stolen. Med sine slanke trestaver og elegante form ble den raskt et populært møbel.

– Vi er kjempefornøyde med denne prisen! Scandia har en sterk posisjon i Norge, og vi har oppnådd en salgsøkning med den hvert eneste år. Selv i 2020, da prosjektmarkedet sto stille, sørget privatmarkedet for at salget økte. Mange ble sittende mye hjemme i fjor, og da vil man kanskje ha noe ekstra fint i stuen, sier Pål Lunder, daglig leder i Fjordfiesta.

Etter å ha vært en tid ute av produksjon, ble Scandia relansert i 2004 av Fjordfiesta. Den finnes i dag i en rekke varianter og blir solgt i 20 land verden over. Tyskland er det største markedet utenfor Norge.

– Vi fikk nettopp en bestilling på 50 stoler til et byggeprosjekt på Sicilia, noe som et godt eksempel på hvordan Scandias ry strekker seg langt utover Norges grenser. Og til høsten skal vi levere Scandia-stoler til Vestres nye prestisjefabrikk, The Plus. Det er en fjær i hatten for oss, sier Lunder.

Årets merkevare: Magnor Glassverk

Magnor Glassverk er en solid og tradisjonsrik håndverksbedrift med et bevisst forhold til merkevarebygging via produktutvikling, håndverk og historiefortelling. Gjennom god design, høy kvalitet og engasjerende historier skal kundene få en følelse av hverdagsluksus, forklarer administrerende direktør Bjørn Otto Waage.

– Glassblåsing er ett av verdens mest spennende håndverk, det er ren magi når glohet, ildrød glassmasse forvandles til vakre, isklare gjenstander. Det er trolldom av ild og sand. Dette bruker vi bevisst i vår merkevarebygging, sier han.

I år feirer Magnor Glassverk 125-årsjubileum. Slagordet, “Make everyday a celebration!», er derimot av mye nyere dato. Waage forteller at målet er å skape merkevarer med varig verdi. Produsenten vil heller skape nye trender enn å etterligne andre. Med seg på laget har de alt fra dyktige formgivere som Kristine Bjaadal, Bjørn van den Berg og Sverre Uhnger, til velkjente kulturpersonligheter som Halvor Bakke, Jan Thomas og Finn Schjøll.

– Vi samarbeider med kreative og flinke glassblåsere og håndverkere, og resultatet er vakre og populære merkevarer som forbrukerne vil ha og som elskes i generasjoner. Vi jobber også med dyktige formgivere, gjerne fra andre bransjer, og utfordrer dem til å tenke nytt og annerledes. De har alle sitt eget designuttrykk, noe som gir oss en bred og variert kolleksjon, sier Waage.

Profil bilde