Sterk norsk deltakelse i New York

Aktuelt, Designindustrien

Publisert

Fra interiørutstilling. Vi ser noen personer og lamper

Insidenorway på ICFF messen i 2022. Foto: Norsk Industri.

Med på den norske insidenorway fellesstanden på USAs viktigste designmesse ICFF 2022 den 15.-17. mai, var hele 8 bedrifter: Dyfosit, Eikund, Figgjo, Fram Oslo, Hadeland Glassverk, Heymat, Lundhs og Volver Studios.

USA er det største eksportmarkedet for norske møbler og interiørprodukter, etter veksten ifjor på hele 36 %. - Vi kan rapportere om full fart på insidenorway-standen her på Manhattan, sier bransjesjef Egil Sundet.

Målrettet satsing fra Designindustrien

Bransjen og bedriftene har satset tungt og målrettet på det amerikanske markedet i flere år, og nå får vi lønn for strevet. For 10 år siden var USA kun det femte største eksportmarkedet.

Nord-Amerika er et helt enormt stort marked, og derfor har designindustrien jobbet i fellesskap for å få et fotfeste her. Vi bruker av bransjeforeningens ressurser, deltar på en viktig messe, bygger kjennskap og et nettverk av representanter som kjenner markedet og kan koble oss med arkitekter, forhandlere og media. Dette har gitt resultater. Ros også til det norske generalkonsulatet her i New York, som har bidratt hele tiden.

- Vi ønsker å gjenta suksessformelen i andre potensielt store eksportmarkeder i Europa og Asia, sier Egil Sundet. Til dét trenges tyngre skyts.

– Mitt store hjertebarn er at norsk design- og ferdigvareindustri får sitt eget eksportkontor, slik våre gode konkurrenter i Danmark har og noen andre bransjer i Norge. Det ligger mye hardt arbeid bak suksessen vår i USA. Med et eksportkontor med på laget kunne vi virkelig utvidet satsingen og åpnet opp gigantiske markeder for norske produsenter over hele verden.

Samarbeid og godt innhold

Årets insidenorway-prosjekt ble ledet av Ragnhild Grytten, markedssjef i Norsk Industri Designindustrien. - Gjennom lang tid har vi samarbeidet godt med bedriftene som deltok og vår amerikanske bransjeekspert har bidratt til at vi har fått mer ut av messen enn noen gang tidligere, sier Ragnhild Grytten.

- I prosjektet arbeider vi overfor distributører, interiørkonsulenter, arkitekter og presse, som skjer gjennom vår amerikanske ekspert Amy Rosi. Allerede før messen gav dette gode kontakter og presseoppslag for bedriftene, og vi er spent på hva presseeventet vil gi fremover, sier Grytten. Bedriftene har også lagt ned et stort arbeid for å sikre seg kontakter og nyttige besøk under messedagene.

Årets insidenorway-stand er den største vi har hatt, noe som ble mulig ved at Utenriksdepartementet ble en aktiv og viktig bidragsyter. - Generalkonsulatet var som vanlig veldig godt med i samarbeidet, og det er viktig for oss, avslutter Ragnhild Grytten.

Stor takk til dem begge!

Foto: Norsk Industri

Fra fellesstanden. Foto: Norsk Industri.

På årets messe hadde vi deltakere på godt besøkte Talks. Fra venstre Jørgen Tengesdal (Eikund), Sonja Djønne (Heymat), Amy Rosi (vår amerikanske konsult), Anders Hellegaard (Figgjo), Inger Sjøli (Dyfosit), Annette Hoff (Fram Oslo), Stacy Shoemaker Rouen (Design Group/moderator) og Ksenia Stanishevski (Volver). Thor-Ander Lundh Håkestad (Lundhs) og John Jacobsen (Hadeland Glassverk) var også med på Talken, men ikke på bildet. Foto: Norsk Industri.

Figgjo fikk vist frem mange porselensprodukter. Foto: Norsk Industri.

Bilde som viser Dyfosit og Lundhs. Foto: Norsk Industri.