Norsk Industri

Innhold

"Trykt i Norge" klar til bruk

Aktuelt, Grafisk bransjeforening

Publisert

Kvalitetsstempelet "Trykt i Norge" er utviklet eksklusivt for medlemmer av Grafisk bransjeforening i samarbeid med Norsk Grafisk Leverandørforening. Allerede er det stor interesse blant medlemsbedriftene for å ta merket i bruk.

Retningslinjene blir distribuert i løpet av få dager. Merket som signaliserer at produktet er kortreist og produsert av en miljøbevisst, seriøs norsk grafisk bedrift, er klart til bruk.

Grafisk bransjeforening ønsker med merket "Trykt i Norge" å markere verdien av å benytte den betydelige kompetanse som norske grafiske bedrifter har innenfor alle områder som kundene etterspør på papir og på nett.

Grafiske bedrifter konkurrerer mot en import av trykksaker som i dag utgjør en samlet verdi på rundt fire milliarder kroner. Det gjelder alle typer trykksaker, med bøker og tidsskrifter som de mest sentrale produktene.

Vi anbefaler alle våre medlemmer til å benytte "Trykt i Norge"-merket på sine produkter, der det er mulig. Det er grunn til å tro at kundene setter pris på dette fordi det markerer at de benytter norske leverandører og tenker kortreist.

Lisensnummer er viktig

Hver medlemsbedrift i Grafisk bransjeforening er tildelt hvert sitt unike 3-sifrede lisensnummer for bruk på merket. Lisensnummeret skal alltid oppgis sammen med merket. I retningslinjene er det demonstrert hvor lisensnummeret kan plasseres på trykksaken- og det er noen varianter av merket, med engelsk tekst og en liggende utgave.

Trykkoriginaler til merket, med lisensnummer, får du ved henvendelse til oss.

Lurer du på noe? Kontakt meg gjerne!