Norsk Industri

Innhold

Totaltrykk investerer i digital etikett-produksjon

Aktuelt, Grafisk bransjeforening

Publisert

Jarle A. Skaseth i Totaltrykk AS

Etter mange år på leting etter den ideelle digitaltrykkmaskinen for etiketter, fant daglig leder Jarle A. Skarseth  i det Oslo-baserte trykkeriet Totaltrykk, endelig det han lette etter, skriver Sign&Print.no

Det særegne trykkeriet satser i disse dager på digitalt etikettrykk med ny investering i en Konica Minolta PRESS C71cf. Jarle A. Skarseth, forklarer valget ut i fra en totalvurdering på ytelse og kvalitet. Hvor også pris og en størrelse som passet godt inn i de verneverdige lokalene til trykkeriet var med i vurderingen.
– Vi har jo kikket på digitale maskiner i flere år, men de fleste er fysisk veldig store, for dyre eller kvaliteten er ikke tilfredstillende. I Konica Minolta- maskinen er kvaliteten akkurat den vi vært på jakt etter, den gir et bra uttrykk, offset-liknende og fargene sitter godt – ripefast. I tillegg var de fysiske målene på maskinen perfekte for oss.

Stor tro på digital etikettrykk
Markedet for digital produksjon av etiketter forventes å vokse mye de kommende årene. Hos Konica Minolta er troen på PRESS C71cf er stor. Produktsjef, Morten Hegge forklarer forventningene slik:
– Etikettprinteren har høy produktivitet og printkvalitet, enkle vedlikeholdsrutiner og kompatibilitet med et bredt spekter av etikettmedia. Det hele til en fornuftig investering sammenlignet med andre systemer. Skarseth er enig:
– Vi tror på fremtiden med dette produktet. Også trendene viser at etiketter og kartonasje vokser i den grafiske bransjen, så vi mener at det blir et område vi kan vokse i. Det finnes mange selskaper der ute som legger tid og penger på å presentere sine varemerker gjennom etiketter og emballasje. Det blir større og større, det merker vi også i vår egen drift.

Mot ren digitalisering?
Som alle andre trykkeri-ledere med erfaring i faget har Skarseth gått noen runder på om trykkeriet skal digitalisere og i hvor stor grad.
– Det kommer mer og mer digitalt fra oss, men det er et supplement. Flexotrykk og digitaltrykk kompletterer hverandre. Digitaltrykk lønner seg i visse tilfeller og flexo i andre. Jeg tror ikke at vi kommer til å bytte helt fra flexotrykk og boktrykk til digitaltrykk.

Les mer på Sign&Print.no