Ny kampanje: Kjøp norsk – kjøp kortreist

Publisert

19. mai lanserte Grafisk bransjeforening merket "Trykt i Norge" for kunder av grafiske bedrifter som kjøper lokalt og kortreiste trykksaker. Ved å handle lokalt er man med på å sikre sysselsettingen i en korona-utsatt bransje.

Når hjulene igjen ruller uten den store smittefaren hengende over oss, oppfordrer vi trykksak-kunder til å følge myndighetenes budskap om å handle norsk. Det er et usedvanlig viktig signal.

– Vi må ta vare på grafisk kompetanse. Vi trenger en sterk grafisk bransje. Grafiske bedrifter har fortsatt betydelige utfordringer i denne koronakrisen. Mange er permitterte, og man tærer på en svak egenkapital. Bransjen har dessuten i mange år kjempet mot lavpris-konkurrenter i utlandet. Både offisielle og private aktører har bestilt trykksaker i utlandet som like gjerne kunne blitt produsert i Norge, sier styreleder i Grafisk bransjeforening Jøran Aulin-Jansson.

Norske trykkerier har i mange år konkurrert med en omfattende import av trykksaker fra andre land. Norske aktører kjøper hvert år grafiske tjenester fra utlandet for rundt fire milliarder kroner.

Nå setter vi i gang arbeidet med å hente tilbake jobber til Norge og lanserer kvalitetsmerket «Trykt i Norge».

En samlet grafisk bransje begynner nå offensiven med å kjempe for en bærekraftig fremtid og for å beholde verdifull kompetanse i Norge etter en meget alvorlig korona-krise. Ved å legge jobber til lokale trykkerier som til nå har gått til utlandet sikrer vi norske arbeidsplasser, høyest mulig sysselsetting og et høyt faglige nivå.

Vi har alle et ansvar for å bidra til norsk velferd og sørge for en grønn produksjon og kortreiste produkter. Vi vil bevisstgjøre alle kjøpere til å velge et norsk alternativ.

Våre trykkerier har de beste forutsetningene for å kunne være raskt ute i markedet!

Trykt i Norge-kampanjen som nå er lansert har som målsetting at enda flere skal legge sine produksjoner av grafisk materiell til lokale, norske kvalitetstrykkerier. Det er laget informasjonsmateriell og en bevisstgjøringskampanje for sosiale medier.

Vi har også lansert en egen nettside –  www.tryktinorge.no – hvor kunder finner oversikt over medlemmer av Trykt i Norge, en søketjeneste for de produktene de er på jakt etter samt en kunnskapsbank for den som skal bestille en trykksak.

Kontaktinformasjon:
  • Kari Rømcke, bransjesjef, Grafisk bransjeforening i Norsk Industri, kr@norskindustri.no, 41506657
    Jøran Aulin-Jansson, styreleder i Grafisk bransjeforening, Jansson @ Bjelke AS, jj@jbpapir.com, 91332242