Norsk Industri

Innhold

Merkur Grafisk: Et godt planlagt sorti

Aktuelt, Grafisk bransjeforening

Publisert

Dag Jacobsen har sin plass på anegalleriet i styrerommet med sin bestefar, far og onkel.

En nestor i grafisk bransje, Dag Jacobsen i Merkur Grafisk, overlater rorpinnen på Merkur-skuta til Kjetil Sjøeng på et arrangement for bedriftens ansatte onsdag 5. april.

Det kommer ikke som noen stor overraskelse, for lederskiftet er vel regissert. For fire år siden ble den nye daglige lederen Kjetil Sjøeng ansatt som markedsleder, men med lederrollen som mål.

Dag Jacobsen fyller 70 i desember. I 51 år har han arbeidet i familiebedriften, 28 år av dem som daglig leder. Helt borte fra bedriftens lokaler, blir han ikke. Han blir tilgjengelig fire dager i uken. Innerst i lokalet, og han regner ikke med å bli spurt om så mye. Eiendomsselskapet skal han fortsatt lede – og han blir fortsatt i styret. I Merkur Grafisk arbeider nå 4. generasjon Jacobsen.

 -Jeg startet som boktrykker med blysats og boktrykk. Vi trykte mange flotte bøker den gangen også. Jeg synes tiden har gått raskt. Jeg er egentlig stolt av hva vi sammen har fått til. Ingen tvil om at jeg har opplevd gullalderen i bransjen. Det å lede bedriften nå fremover krever litt andre kvalifikasjoner. Min største interesse og styrke har ligget spesielt på det tekniske. I dag må personalet må følges opp på alle måter. Det blir krevet mer av den enkelte. Den teknologiske utviklingen går raskt, men vi har klart å følge med. Vi er godt automatisert i dag, men det ligger stadig flere muligheter fremover, sier Dag Jacobsen.

Dag Jacobsen har vært en aktiv del av bransjemiljøet. -Vi er en flott gjeng. De bitreste konkurrenter kommer sammen, har det hyggelig sosialt og er gode venner som deler på sine erfaringer. Det er verdifullt for alle.

Vi i Grafisk bransjeforening er glade for at Dag blir å treffe på våre arrangementer også fremover, blant annet kommer han og Kjetil til landsmøtet i Stavanger (red.anm.)

Solid plattform

Merkur har alltid hatt en sunn økonomi. De har hatt anledning til å investere i nytt utstyr og fremstår i dag som en av de grafiske bedriftene som står trygt i sitt marked med stadige endringer i kundenes behov. Bedriften har jaktet på utstyr som har hevet kvalitet og produktivitet. Dag har hatt sin interesse i det tekniske, Kjetil Sjøeng er markedsorientert og skal også ha med seg ansvar for salg og marked. Med seg får han et lederteam som tenker utvikling, IT og effektiv produksjon.

-Jeg føler meg bekvem ved dette lederskiftet, sier Dag Jacobsen.

Kjetil Sjøengs ledergruppe består av produksjonsleder Lars Petter Riisa og  utviklingssjef Lars Gunnar Jacobsen.

Veksten

Da Merkur Grafisk flyttet til lokalene i Stanseveien i 1969 var det med 48 ansatte. De brukte 75 tonn papir i året. I dag med samme antall ansatte produserer bedriften på 2300 tonn papir. -Det sier litt om den teknologiske utviklingen vi har gjennomgått, sier Dag Jacobsen. I 1970 hadde bedriften rundt 1200 ordre i året- i dag er antallet rundt 5000. Antallet ordre økte raskt da Merkur Grafisk innlemmet Flexi Trykk og fikk sitt digitale ben.

Med solid økonomi kan Merkur Grafisk fornye seg kontinuerlig på utstyrssiden. Spesielt er det at de hvert år skifter ut en falsemaskin. Nå står de foran installasjon av to nye. -Vi skifter falsemaskiner hvert år. Ingen er eldre enn seks år. Vi får med oss all oppgradering av teknologien og ingen av maskinene rekker å bli slitt ut, sier Dag Jacobsen.