Grafisk bransje på Print Matters

Publisert

Håvard Grjotheim og Morten Gunnarshaug på scenen under Print Matters i Riga.

Håvard Grjotheim og Morten Gunnarshaug på scenen under Print Matters i Riga. Foto: Norsk Industri

Grafisk bransjeforening var sterkt til stede på Intergraf og NOPA-konferansen Print Matters for the Future-konferansen i Riga. Håvard Grjotheim, president i NOPA var en av møtelederne. Salgssjef Morten Gunnarshaug presenterte sin vei fra familiebedrift til å bli en del av Aksell-konsernet, et av Norges mest fremtredende grafiske virksomheter.

Over hundre bransjefolk fra 22 land deltok på konferansen. Trykkerier, leverandører og talere fra Europa og Nord-Amerika samlet seg for å dele innsikt og strategi.

Siden trykkeribransjen står overfor betydelige utfordringer, fungerte denne årlige begivenheten som en plattform for industriledere til å forene og diskutere den siste utviklingen og fremtidsutsiktene. 

– Den digitale sektoren skal oppnå reduksjon av CO2 gjennom bruk av fornybar energi, med betydelige offentlige subsidier. Printbransjen må prioritere investeringer i initiativer til reduksjon av CO2 for å tilpasse seg andre industrier. Berrtelsmanns støtter Intergraf-tilnærmingen for måling og reduksjon av CO2-fotavtrykk, sier Mark Fabisch, senior direktør for Bedriftsansvar / Miljø i Bertelsmanns.

– Det er på tide for printleverandører å omfavne nye oppfinnelser og transformere sine forretningsmodeller for å forbli relevante, sa Morten Reitoft, sjefredaktør for INKISH.

Manon Lassaigne, vinneren av Young Talent Award 2023, sa følgende om print i en digital verden under Print Matters:

– Papir tjener som et håndgripelig vitnesbyrd om ideenes varige betydning, skaper tillit og fremmer dypere forbindelser gjennom sin taktile opplevelse, som gir gjenklang med autentisitet.

 

Portrett