Et snev av Drupa i Horten

Publisert

Tre personer i diskusjon

Foto: Grafisk bransjeforening

Vårseminaret til Grafisk bransjeforening Øst ga en forsmak på hva et par av aktørene skal presentere for et internasjonalt publikum på årets Drupa-messe i mai/juni.

Tine Kinn fra Gelato tok for seg blant annet lanseringen av Gelato Connect, en ny programvare for trykkproduksjon hvor hele arbeidsflyten kan styres fra en enkelt plattform. Canon skal vise frem det siste innen hight speed inkjet. Potensialet i markedet i Norge er ikke tatt ut for inkjet med vannbasert blekk, mener Canon Norge.

Gelato Connect er en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.

Ifølge Gelato er denne tjenesten i en klasse for seg og utviklet for hastighet og effektivitet for alle typer trykkjobber. Gjennom Gelato Connect skal tradisjonelle trykkerier sømløst kunne gå over til netthandel med produksjon av personaliserte produkter og dra nytte av den voksende trenden med print-on-demand.

Canon om vekstområder

Representantene fra canon Norge talte varmt om Inkjet-teknologien. Det blir også tema på Canons stand på Drupa. Selskapet mener med høyhastighets Inkjet er det mulig å skape nye inntektsstrømmer, blant annet ved å tilby skreddersøm og nye produkter. Det er mulig å tilby skreddersøm av innhold tilpasset målgruppe samt industriell produksjon av mindre opplag/kortere serier.

Canon hadde et klart budskap til de mange deltakerne på vårseminaret. De har klokkertro på retail og butikkutsmykning. Anton Stranden fra Canon sa at det største produksjonsvolumet på deres printere går i dag til retail utsmykning og kampanjer.

Det dreier seg om kampen om forbrukerne. Man ser at varemerkeeierne tar et sterkere initiativ på stedet, i butikkene. 80% av en kjøpsbeslutning blir fortsattt fortsatt i en fysisk butikk og alt går ikke gjennom store kjeder. Markedet er der for lokale grafiske bedrifter. Det finnes fremdeles mange små og frittstående butikker.

- Vi tror på digitalt produsert utsmykning, sa Anton Strand. Teknologien er tilgjengelig. Han viste til suksesshistorier fra Norden og Europa. Alle "make-over" TV- programmer promoterer tapet I Europa. Men Strand etterlyste grafiske bedrifter i Norge som vil gi seg i kast med denne spennende muligheten, Et område som har et betydelig potensial.

Canon har også stor tro på emballasjemarkedet, spesielt jorte serien og utvikling av prototyper. Det kan gjelde Ibutikk kampanjer, salgsfremmende emballasje/POS, korte serier av etiketter samt korte serier med branded og design gavepapir – alt med et bærekraftperspektiv.

Portrett