Norsk Industri

Innhold

BK Grafisk utvider med 7000 kvm

Aktuelt, Grafisk bransjeforening

Publisert

BK Grafisk har tatt i bruk meget avansert teknologi i sin grafiske produksjon

BK Grafisk i Sandefjord tar i bruk et nybygg på 7000 kvm fordelt på fire etasjer. Det betyr ytterligere effektivisering av driften.

I en hel etasje i nybygget som ligger rett bak hovedkvarteret får et viktig satsningsområde plass: BK logistikk. BK har lenge tilbudt sine kunder lagerhotell for markedsmateriell, materiell som er produsert hos BK og materiell som de selv har anskaffet. Jotun er en av de store kundene. Fra BKs lokaler like ved Torp går det ut fargeprøver og annet markedsmateriell til alle steder i verden hvor Jotun er representert. BK utvikler et tilsvarende tilbud for Jotun også i Saudi Arabia.

BKs profileringsavdeling skal også inn i nybygget. Det er praktisk når biler som skal profileres kan kjøres rett inn i bygget.

-Vi satser hele tiden på høy servicegrad og effektivitet i alt vi foretar oss. Logistikk er et eget forretningsområde. Vi lager en egen automatisert nettløsning for kundene etter netthandelsprinsippet, forteller daglig leder Ingar Jansen til magasinet Sign&Print.

BK Grafisk har vokst kraftig i løpet av 30 års eksistens og har i dag lønnsomhet i alle sine forretningsområder. Omsetningen ligger på rundt 100 millioner kroner. BK har ca 50 ansatte. Antallet har ikke økt, selv etter noen runder med oppkjøp av andre virksomheter. Sist ut på handlelisten til BK var Dekorima som produserer lysskilt.

Grafisk er motoren

Den grafiske virksomheten er motoren i BK Grafisk. Selskapet har en av landets mest moderne maskinparker. Kronen på verket er den nye Mitsubishi 70/100 offsetpressen som ble tatt i bruk tidligere i år. Det er den første i sitt slag i Norge. Åttefargeren er ulik andre offsetpresser ved at den er en perfektormodell, men uten vendeverk. I stedet er fire av trykkverkene satt 2opp ned". Modellen heter 1050-8 TP LED-UV og ble levert av Grafisk Kompani.

BK Grafisk har også nylig anskaffet en digitaltrykkmaskin fra Ricoh. Tidligere var det kun en mann som opererte digitaltrykkseksjonen. -Nå satser vi og utvikler dette til en egen avdeling, sier Ingar Jansen.

Markedet

For BK har volumet for trykksaker vært stabilt de siste 4-5 årene. – Men hvis vi kun hadde drevet med dette, ville det vært kjedelig, sier Jansen. Og kjedelig kan man ikke si BK Grafisk er. 

Det foregår mye mer enn trykkproduksjon hos BK. Selskapet leverer i dag produkter og tjenester innen web, annonsesalg, emballasje, fototjenester, bildekor, tekstil- og profileringsprodukter og logistikktjenester. BK Media produserer sine egne publikasjoner og henter inn annonser. De er inne i kartonasje og har en godt utbygget designavdeling.

Strategien med å ha flere ben å stå på gir resultater. Omsetningen har økt jevnt og trutt- og lønnsomheten er god i alle ledd. Omsetningen nådde 100 millioner i fjor- og det var det beste året på bunnlinjen. Det er fortsatt offset som yter mest- ca 50 prosent.

Fremtidsønsker?

-Har du noen nære fremtidsønsker for BK Grafisk?

Daglig leder Ingar Jansen tenker seg om: Vi kommer ikke til å ligge på latsiden fremover. Vi vil hele tiden se etter nye, gode forretningsmuligheter som kan bidra til fortsatt vekst!