Aksell: Solid vekst, samspill og bærekraft

Publisert

Portrettbilde av Bjarte Hordnes

Bjarte Hordnes er konsernsjef i Aksell, og har stått støtt i den grafiske bransjen i en årrekke. Foto: Aksell

Som konsernsjef i Aksell leder Bjarte Hordnes et selskap i stadig utvikling. Med visjonær strategi, sterkt samspill og jordnær ledelse har både han og Aksell bidratt til fremgang – ikke bare for selskapet, men for hele bransjen.

Skrevet av: Pål Stensaas, seniorrådgiver i Grafisk bransjeforening

Grafisk bransjeforening har intervjuet konsernsjef i Aksell, Bjarte Hordenes. Fusjonen mellom Bodoni, 07 Media og Lundeby GF er nå et tilbakelagt kapittel. 2024 ble et imponerende år for Aksell. Med fortsatt fremgang i 2025, er det mange lyspunkter å glede seg over. 

Styrket utvikling og kreativ vekst

– Aksell har en god utvikling i andre halvår. Vi ser mer stabilitet i markeder som tidligere har hatt stor tilbakegang, samtidig som vi får til god og lønnsom organisk vekst, særlig innenfor det kreative området. Dette er vi svært fornøyd med, spesielt i en tid hvor mange byråer møter et krevende marked, forteller Hordnes.

Vekstområder for fremtiden

– Hva ser du som de viktigste vekstområdene nå og fremover for Aksell?

– For Aksell blir det avgjørende å utnytte styrken i vår integrerte verdikjede. Vi ser sterk vekst innen aktivering av merkevarer i kombinasjon med kreative uttak. Det er spesielt gledelig å være «hoffleverandør» til noen av de sterkeste merkevarene i Norden. 2025 har også vært preget av flere nye, store kunder innen logistikk, noe som gir oss ekstra drahjelp inn i fremtiden.

Bærekraft og små seire i hverdagen

– Hva har vært mest gledelig hittil i år – og hva har vært mest utfordrende?

– Det mest gledelige har vært å publisere Aksell sin bærekraftsrapport for 2024. Den er blitt svært godt mottatt hos kundene våre. For oss er bærekraftsarbeidet en integrert del av virksomheten, og det er de små seirene i hverdagen som fører oss fremover. Bærekraft er som en idrettsgren – lite egnet for skippertak og store overskrifter, sier Hordnes med et smil.

– Vi tenker langsiktig og har investert i nytt ERP-system. Slike prosesser tar tid å få på plass, men nå begynner det endelig å svinge. I tillegg synes jeg det er synd at noen kunder fortsatt velger å flytte produksjonen ut av Norge for å spare små beløp, særlig med tanke på bærekraft og det å utvikle kompetanse og arbeidsplasser her hjemme, sier han. 

Aksell, et lite tankskip

– På en skala fra 1 til 10, hvor er dere nå når det gjelder å ta ut synergier etter sammenslåingen?

– Jeg vil si vi ligger på 6-7. De store og forventede synergiene er tatt ut, og vi har gjennomført flyttinginger og trimmet lokasjonene våre. Også organisasjonen er tilpasset vår nåværende situasjon. Aksell er som et lite tankskip; det tar litt tid fra vi gjør endringer til vi ser resultatene. Heldigvis har vi fortsatt mange prosesser vi kan forbedre. Denne høsten har vi stort fokus på samhandling på tvers av salgsorganisasjonene, og det gir veldig gode resultater mot spennende kundegrupper, sier konsernsjefen.

Nye oppkjøp og styrket tilstedeværelse

– Har dere nye oppkjøpsplaner eller markeder dere ønsker å styrke?

– Konsolideringen i Norden er langt fra over, og vi ser at utviklingen det siste året med flere fusjoner og oppkjøp er nødvendig for de ulike bransjene. Aksell vil fortsatt være en sterk aktør og vi vurderer løpende ulike muligheter. Jeg tror ikke vi har gjort vårt siste oppkjøp. Vi kommer til å styrke vår posisjon innen B2B-markedet og offentlig sektor, samtidig som vi skal ha sterk lokal forankring på våre ti lokasjoner i Norge – vi binder kysten sammen, svarer han.

Fremtidsoptimisme og norsk forankring

Bjarte Hordnes avslutter med å trekke frem det sterke fellesskapet og engasjementet i Aksell.

– Det er samspillet, innsatsen og viljen til å finne løsninger sammen som gjør at vi lykkes. Våre ansatte står på hver dag for å gi våre kunder god service samt enestående tjenester og produkter. Den samlete kompetansen og endringsviljen som medarbeiderne i Aksell har, gir oss en unik posisjon. Fremtiden ser lys ut så lenge vi dyrker samarbeidet, tenker nytt og tar vare på vårt norske fotfeste.

I 2024 økte Aksell omsetningen med ti prosent- til 746 millioner kroner. EBITDA var NOK 45,5 millioner, en økning på 27,5 prosent.

Nytt strategisk samarbeid gir økt bredde og muligheter

Aksell Gruppen informerte for noen uker siden at selskapet styrker sin posisjon i Rogaland gjennom et nytt strategisk samarbeid, og kjøper 20 prosent av Stavanger Inkubator. Sammen med datterselskapene Melvær&Co, Studio Blunt og SmplCo leverer Aksell tjenester nasjonalt og internasjonalt innen strategisk kommunikasjon, design, prototyping, konseptutvikling, IT og messetjenester.

Morten Gunnarshaug, innkjøpssjef i Aksell, uttalte da at satsningen gir selskapet økt bredde, kompetanse og flere muligheter i Rogaland. Videre at selskapet ser frem til å utvikle nye produkter og tjenester i samarbeid med Stavanger Inkubator, og bygger videre på det gode og etablerte partnerskapet med Melvær&Co.