– Trykk er historiefortelling og bærekraft

Publisert

Kollasj satt sammen av tre bilder. Bildene er av mennesker som deltar på en konferanse

I november arrangerte Fespa Norway association årskonferanse i Oslo. Foto: Grafisk bransjeforening/Norsk Industri

På Fespa Norway sin årskonferanse leverte Canons innovasjonsdirektør Mathew Faulkner en svært spennende presentasjon om hvordan han mener trykk tilhører fremtiden, og hva slags rolle det kommer til å ha.

– Vi må ut av boksen – tenke kreativt og annerledes. Trykt materiell er ikke lenger kun et medium. Det er et verktøy for historiefortelling, bærekraft, velvære, personalisering og kuratering, sa Mathew Faulkner. Han jobber i Canon Europe i rollen som EMEA Director, Marketing and Innovation, og hadde tatt turen til Fespa Norway sin årskonferanse i Oslo for å holde innlegg.

Se bilder fra dagen i bunn av artikkelen!

Han snakket om hvordan den mest verdifulle ressursen til trykt materiell, er at det kontrollerer oppmerksomheten til den som kjøper, enten det er på et salgssted, eller når man åpner en pakke hjemme. Det hele handler om å tjene penger på å ha kontroll over oppmerksomheten.

Kunstig intelligens + trykk = sant

Mathew snakket også om hvordan teknologien nå raskt endrer seg. Blekkskrivere kan skrive ut nesten hva som helst, på alle flater; metall, tre, glass, plater og plast. Innføringen av KI-drevne designverktøy fører til økt produktivitet hos designerne, og gir mange tilpasningsmuligheter, mener han.

Personlige produkter og trykk som interiør

Videre fortalte Mathew hvordan trenden nå er at kundene forventer personlige produkter, og det er en voksende trend med «print on the demand». Direkte til forbruker-modellen gjør det mulig for grafiske leverandører å for eksempel selge innredningsprodukter direkte til sluttbruker via e-handelsplattformer.

Han pekte på at trykk som interiør er en trend som gir muligheter for vår bransje.

– Forbrukere omfavner dristige mønstre og farger, noe som driver etterspørselen etter iøynefallende dekorelementer. Kulturelt mangfold og inkludering stimulerer interessen for regionalt inspirerte eller «håndlagde» trykk, sa Faulkner.

Han avsluttet med et inspirerende sitat til forsamlingen:

– The future isn’t something that just happens, it’s something that we can learn to see, shape and prepare for.

Vannbasert blekk og storslåtte interiørprosjekter

I tillegg til Canon, holdt to representanter fra Marabu innlegg om deres nye Aqua Textil+, som er en vannbasert silketrykksfarge for tekstil. Blekket tørker raskt og er lett å rengjøre, og stadig flere i Europa har fått øynene opp for det nye produktet.

Kristine Storeide som står bak Studio Spire holdt innlegg om sirkulær tankegang i store interiørprosjekter som Deich, Oslos gamle hovedbibliotek som nå bygges om til å bli fotohus og et levende samlingspunkt. Blant annet fortalte hun om hvordan trykk er en del av dette prosjektene, gjennom et spennende samarbeid med Canon.

Fespa-medlemmer kan bli Miljøfyrtårn-sertifisert

Pål Stensaas i Grafisk bransjeforening og Anneli Skudal fra Markhi holdt innlegg om satsingen på å få grafiske medlemsbedrifter Miljøfyrtårn-sertifisert. De forklarte at Fespa-medlemmene også vil få anledning til å bli med på denne satsingen en gang på nyåret.

Anneli Skudal er sertifisert Miljøfyrtårn-konsulent, og har vært kursleder for Grafisk bransjeforening sine medlemmer. 17 medlemmer har vært med på prosjektet, og flere av disse er nå sertifisert. Hun gikk gjennom kursopplegget, og understreket hvor viktig det er at alle bedrifter har et miljøledelsessystem.

Mathew Faulkner fra Canon Europe holdt et flammende innlegg om fremtiden for trykk. Foto: Norsk Industri/Grafisk bransjeforening

Anton Strand og Mathew Faulkner fra Canon. Foto: Norsk Industri/Grafisk bransjeforening

Sitat fra Mathew Faulkner i Canon sin presentasjon. Foto: Grafisk bransjeforening/Norsk Industri

Per Stene er styreleder i Fespa Norway Association. Foto: Norsk Industri/Grafisk bransjeforening

Kristine Storeide er interiørarkitekt og står bak Studio Spire. Hun jobber blant annet med storprosjektet Deich. Foto: Norsk Industri/Grafisk bransjeforening

Robert Wright er bransjesjef i Grafisk bransjeforening, som også har overtatt sekreteriatet til Fespa Norway Association. Foto: Grafisk bransjeforening/Norsk Industri

Anneli Skudal i Markhi har hjulpet mange av medlemmene i Grafisk bransjeforening med å oppnå Miljøfyrtårn sin sertifisering. Foto: Norsk Industri/Grafisk bransjeforening

Pål Stensaas og Robert Wright i Grafisk bransjeforening. Foto: Grafisk bransjeforening/Norsk Industri

Joakim Svansten fra Marabu tok turen fra Sverige. Foto: Norsk Industri/Grafisk bransjeforening