OSNMA-signalet skaper forsinkelser

Publisert

Innføringen av neste generasjon smarte fartskrivere er fortsatt preget av usikkerhet, særlig knyttet til tjenesteerklæringen (Service Declaration) for OSNMA-signalet. Denne erklæringen, som opprinnelig var forventet tidligere i år, er nå utsatt til slutten av juni 2025.

Hva er OSNMA?

OSNMA (Open Service Navigation Message Authentication) er en ny sikkerhetsfunksjon i GNSS-systemet (Global Navigation Satellite System) som gjør det mulig å autentisere posisjonsdata. Dette er spesielt viktig for fartskrivere, som bruker GPS-data til å dokumentere kjøretøyets bevegelser og sjåførens kjøre- og hviletid. Med OSNMA kan man sikre at posisjonsdataene faktisk kommer fra satellittene og ikke er manipulert 

Hva betyr forsinkelsen?

Ifølge EUs gjennomføringsforordning (EU) 2023/980 skal nye fartskrivere med OSNMA-funksjonalitet installeres senest fem måneder etter at tjenesteerklæringen for OSNMA er publisert. Med erklæringen nå forventet i slutten av juni, betyr det at kravet om installasjon av OSNMA-kompatible takografer vil tre i kraft rundt slutten av november eller begynnelsen av desember 2025 

I mellomtiden er det tillatt å installere såkalte "overgangs fartskrivere " (G2V2) uten OSNMA-funksjon i nye kjøretøy. Disse kan senere oppdateres i verksted, men det er foreløpig ikke krav om dette.

Påbyggergruppens perspektiv

Påbyggergruppen i Norsk Industri følger utviklingen tett, både nasjonalt og gjennom sitt engasjement i CLCCR. Gruppen er opptatt av at regelverket rundt fartskrivere og OSNMA må være forståelig, forutsigbart og praktisk gjennomførbart – spesielt for produsenter av påbygg og tilhengere, som ofte opererer i grenselandet mellom ulike regelverk.

Sammen med sine nordiske søsterorganisasjoner arbeider Påbyggergruppen for å sikre at implementeringen av OSNMA og nye krav ikke skaper unødvendige byrder for bransjen, og at det tas hensyn til de tekniske og praktiske realitetene i kjøretøy som bygges i flere trinn.