Sverige er et viktig marked for norske bedrifter innen sport og fritid, og det mest nærliggende for eksport. Bedrifter som allerede eksporterer til Sverige, ønsker å styrke merkevaren sin og etablere tettere bånd med både eksisterende og nye samarbeidspartnere. Nye norske bedrifter i Sverige ønsker å møte potensielle distributører og forhandlere.
Det er samtidig viktig å bygge kjennskap til norske produsenter.
Nettverksevent
Den 25. september 2025 vil vi arrangere et nytt nettverksevent rettet mot den svenske sport- og fritidsbransjen på den norske ambassaden. Eventet vil bygge videre på suksessen fra 2024, med både tidligere og nye deltakere.
Eventet vil finne sted på ettermiddagen som en «after-work», med servering av mat og drikke, korte presentasjoner ledet av en innleid moderator, produktvisning og muligheter for mingling.
Målsettingen er å skape gode relasjoner, legge til rette for økt salg og samarbeid, samt vise frem et utvalg av norske produsenter og produkter på en felles arena mot forhandlere, presse og andre viktige bransjeaktører.
Markedsinnsik
Designindustrien samarbeider med konsulent Måns Uhrweder, som har lang erfaring fra sportsbransjen både i Norge og Sverige. I forkant av nettverkseventet vil vi arrangere et seminar/informasjonsmøte, med fokus på det svenske markedet. Målet er å gi deltakerne innsikt i markedet, strukturer, endringer i bransjen, samt hva som skiller det svenske markedet fra det norske.
Det vil også være mulig med ekstra mentortid med Måns. Han kan gi innspill på områder som inngangs- og vekststrategi, og kan i tillegg bistå bedrifter med å identifisere aktuelle forhandlere og kontaktpersoner, samt eventuelt booke møter med distributører, forhandlere og andre relevante aktører.