"Camp Norway" på American Birkie 2026!

Publisert

Blide folk i røde jakker

Espen Berglund (Rottefella), Jan Olav Gjermundshaug (Swix), Erik Gundersen (Swix), Thea Flåtene (Rottefella), Lars Myrseth Kurås (Madshus), Mathis Dahl Fenre (Swix). Foto: Deborah Monacelli

Eksportprosjektet på den amerikanske versjonen av Birkebeineren gjennomføres nå for andre år på rad, og det er åpent for at flere norske merkevarer kan delta.

Nytt i 2026 er at det, i tillegg til den populære utestasjonen for produktdemonstrasjon, også blir en fellesstand innendørs på messeområdet. Dette gir enda flere norske bedrifter innen vintersport og friluftsliv mulighet til å vise seg frem for det amerikanske markedet.

Bli med på informasjonsmøtet 30. oktober - PÅMELDING HER

Sterk norsk satsing på American Birkie

I 2025 gikk fem norske sportsprodusenter – Swix, Madshus, Rottefella, Alfa og Åsnes – sammen om en felles satsing på American Birkebeiner i Wisconsin. Under navnet Camp Norway tiltrakk de seg stor interesse med bålkos, vafler og innovativt skiutstyr.

Med 15 000 deltakere og 30 000 besøkende er Birkie en nøkkelarena i det amerikanske langrennsmiljøet. Prosjektet, i samarbeid med Norsk Industri Designindustrien og Innovasjon Norge, ga verdifull kontakt med både skientusiaster, presse og bransjeaktører – og demonstrasjonsdagen ble den mest besøkte i Birkies historie.

Tilstedeværelsen ga merkbar synlighet, og produsentene møtte flere av de største forhandlerne i langrenns- og vintersportsegmentet. Interessen og responsen har åpnet for videre vekst i et marked i utvikling.

I 2026 vil Camp Norway styrke innsatsen ytterligere, med økt fokus på kommunikasjon og markedsføring av det norske konseptet – før, under og etter arrangementet. Det vil også legges opp til felles kundebesøk i forkant og under arrangementet.

 Målsettingene med Camp Norway er:

  • Møte langrenns nisjen/"winter-sport" segmentet, som ellers er geografisk konsentrert i visse områder i Nord-Amerika
  • Teste produkter, som er essensielt for konvertering til salg
  • Møte forhandlere, innkjøpere og samarbeidspartnere
  • Møte bransjepresse
  • Videreutvikle "Camp Norway" med sterk fokus på norske merkevarer og legge til rette for "on snow demo" og fellesstand inne på messeområdet

 Mer informasjon American Birkie

USA's største skifestival som varer en uke i februar 2026:

  • 15.000 deltakere
  • 2.300 frivillige
  • 30.000 tilskuere
  • 100+ forhandlere og butikkjeder

Bekreftede deltakere i prosjektet 2026 er Rottefella, Madshus, Åsnes, Alfa og Swix.

Prosjektet skjer i samarbeid med og med støtte fra Innovasjon Norge.

Interessert i å delta? Bli med på informasjonsmøtet 30. oktober og/eller kontakt med Norsk Industri, Designindustrien ved Annette Hoff.

Portrettbilde av Annette Hoff