Regjeringen vil satse på trykte bøker

Publisert

|

Sist endret

Bilde av bøker i en stabel med et innfelt portrettbilde av en mann - Robert Wright - som er bransjesjef i Grafisk bransjeforening

Robert Wright er bransjesjef i Grafisk bransjeforening. Han er glad for regjeringens forslag om et leseløft som blant annet innebærer mindre skjerm, og flere trykte bøker. Foto: Norsk Industri/Grafisk bransjeforening

I regjeringens forslag til statsbudsjett foreslås det å bevilge midler til et nasjonalt leseløft. Det er et viktig og riktig grep, mener Robert Wright, bransjesjef i Grafisk bransjeforening.

Nylig presenterte regjeringen sitt forslag til statsbudsjett for 2026. Der foreslås det å satse over 200 millioner på et nasjonalt leseløft, slik at norske elever igjen blir de beste leserne i verden. Totalt vil regjeringa bruke minst en milliard kroner ekstra på denne satsingen de neste fire årene.

– Vi er selvsagt glade for denne satsingen. At unge lærer å lese er avgjørende for fremtiden for det trykte ord! Lesing er en grunnleggende ferdighet som legger fundamentet for læring, samfunnsdeltakelse og personlig utvikling, derfor det er positivt å se at regjeringen nå foreslår en kraftig styrking av leseopplæringen, sier Robert Wright, bransjesjef i Grafisk bransjeforening.

Han er glad for å se at det foreslås å bevilge midler til fysiske lærebøker, og forventer at regjeringen følger opp med å velge skolebøker som er trykt i Norge.

– Bransjen vår står klar til å bidra til å trykke flere bøker og lærebøker for å hjelpe flere unge til å lese. Det er viktig at regjeringen i en slik satsing sørger for å stille krav om at bøkene som skal bestilles, for eksempel gjennom de enkelte kommune som får en ekstrabevilgning til dette, må være trykt i Norge, sier han.

Bransjen har en egen merkeordning, Trykt i Norge, som viser at en trykksak er laget i Norge, av en seriøs bedrift med omtanke for miljøet og lokalsamfunnet.

– Altfor mange bøker og trykksaker produseres i utlandet, og det er synd av mange grunner. Å kjøpe grafiske tjenester og produkter fra norske produsenter er et viktig bidrag til det norske arbeidslivet, som bidrar til å bevare lokale arbeidsplasser og viktig kompetanse. I tillegg er det kortreist og bærekraftig, poengterer Wright.