-
-
Verktøy
For å beskrive bedriftens fremtidige nøkkelkompetanse må en starte med å definere hva en mener med kompetanse. Vi foreslår å definere kompetanse som kunnskap, forståelse, ferdigheter, holdninger og verdier (se kunnskapsgrunnlaget for mer informasjon).
-
Resultater og effekt
I alle forbedringsprosesser er det viktig å måle resultatet slik at en vet om tiltakene gav ønsket effekt. Dette gjelder også arbeid med kompetanseutvikling i organisasjonen.
-
Generelle utviklingstrender
Generelle utviklingtrender, som befolkningsutvikling, teknologiutvikling og globalisering, har betydning for forskning og analyser om fremtidige kompetansebehov.
-
Yrkesfag i bedrift
Yrkesopplæringen er en integrert del av den videregående opplæringen. Det innebærer at opplæringen som foregår i bedrift er likestilt med opplæring i skole, og gir et helhetlig opplæringsløp.
-
Veier til fagbrev for voksne
Årlig deltar i overkant av 27 000 voksne over 25 år i videregående opplæring.