-
2.2 Klimastrategi for 2030
Her slås det fast at Norge sammen med EU vil oppfylle forpliktelsene i Parisavtalen innen 2030.
-
2.8 Handlingsplan for infrastruktur for alternative drivstoff i transport
I forordet slås det igjen fast at innsatsen for å nå klimamålene er tydelig forankret i Granavold-plattformen, NTP 2018-2029 og Klimameldingen fra 2017.
-
3.4 Testområder for intelligent skipsteknologi – autonom seiling
Våren 2016 tok industri- og forskningsmiljøene i Trondheim initiativ ovenfor Kystverket og Sjøfartsdirektoratet for å etablere verdens første testområde for intelligent skipsstyringsteknologi.
-
6.4 Infrastruktur, lade- og bunkringsanlegg
Det er ikke nok å produsere fornybar energi eller for den del iverksette CO2-fangst. Selv for den norske elkraften er ikke distribusjonen innrettet mot eldrift i transportsektoren.
-
6.5 Operasjon og drift
Store deler av det innovative miljø innen maritim virksomhet virker å være fanget i den norske maritime sektor.
-
Mer batteri
Både batteri som energibærer og hybride løsninger på skip vil bli tatt i bruk i et stadig økende tempo, drevet både av utslippskrav og bedre driftsøkonomi.
-
Batteriteknologi – ny norsk storindustri for verdensmarkedet?
Etterspørselen etter batterier øker over hele verden og på tvers av alle bransjer på grunn av klima og miljøhensyn.
-
Det grønne skiftet er også blått
Fartøyflåtene til fiskeri- og havbruksnæringen er på full fart til å bli klimanøytrale. I vinter skapte Moen Marin overskrifter da de overleverte verdens hittil største batterihybride fiskebåt, "Angelsen Senior", til rederiet Hans Angelsen & sønner.
-
Livssyklusløsning for overvåking av farlige stoffer
Metizoft utvikler og tilbyr en livssyklusløsning for overvåking av farlige stoffer om bord i skip, kalt «IHM Life Cycle Solution».