-
2.7 Handlingsplan for fossilfri kollektivtrafikk
I denne plan er målet fossilfri kollektivtrafikk innen 2025. Planen er et særdeles viktig dokument som baserer seg på Norges klimakuttforpliktelser frem mot 2030 og Granavold-plattformen.
-
2.9 Regjeringens handlingsplan for grønn skipsfart
Denne plan er laget for å sikre at Norge greier å innfri sine internasjonale forpliktelser i klimapolitikken.
-
3.5 Norsk forum for autonome skip
SINTEF Ocean, Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Kongsberg Maritime etablerte Norsk Forum for autonome skip i oktober 2016.
-
4.2 IMO, regelverk for nye energibærere
Regler for alternative energibærere, med lavt fordampningstemperatur er allerede regulert med virkning fra 1. januar 2017 i International Gass Fuel Code (IGF Code).
-
Del IX: En merkverdig observasjon
Elektrifiseringens Northug? Norge knakk koden og fikk den første batterielektriske fergen! Hvordan ivaretas dette i forhold til regjeringens ønske om eksport og næringsutvikling?
-
Verftene
De store verftene har vært gjennom en tung omstillingsperiode. Akkumulerte tap i perioden 2014-2019 har vært betydelige.
-
Maritime batteriløsninger – norske utstyrsleverandører ledende
Maritime batteriløsninger har vokst sterkt de siste årene, mye takket være kravene til lav- og nullutslippsløsning for ferger som Statens Vegvesen har vært pådriver for.
-
Rask miljøgevinst med integrert hybrid framdrifts- og manøvreringssystem
Brunvoll har lang erfaring innen hybrid framdrift til fartøy med krevende operasjoner, og har erfart at den riktige konfigurasjonen kan gi store drivstoffbesparelser for det aktuelle skipet.
-
Utslippene fortsetter å falle i olje- og gassnæringen
Utslippene på norsk sokkel fortsetter å falle, samtidig som Norge aldri før har eksportert så mye gass. Norge opprettholder med dette sin posisjon som en sikker energileverandør til Europa.