-
1. Innledning
Maritim sektor har historisk sett og er fremdeles en av norsk økonomis viktigste næringer, både når det gjelder verdiskaping og generering av valutainntekt, viktig kunnskap, realkapital og humankapital. I de senere år har næringen vært utsatt for press fra en betydelig offshore-krise og strukturelle utfordringer knyttet til omstilling og miljø.
-
Offentlige innkjøp
Offentlige innkjøp i maritim sektor har i flere tilfeller bidratt til utvikling av ny teknologi og nye løsninger. Dette gjelder særskilt for satsingene som Statens Vegvesen har initiert gjennom utvikling av både LNG- og batteridrevne ferger.
-
Referanser
I listen under finner du nyttige referanser som er brukt i Sjøkartet. Listen er ikke uttømmende.
-
2.1 Norske strategier og planer
Over flere regjeringer har miljøpolitikk og bærekraftig utvikling vært gjengangere i meldinger om forvaltning av virksomhet på og i havet. Dette er viktige elementer i fundamenter til maritim industri enten det gjelder skipsfart, fiske, oppdrett, ole- og gassvirksomhet eller andre aktiviteter i havrommet.
-
2.6 Regjeringens oppdaterte havstrategi. Blå muligheter
Regjeringen oppdaterte strategien fra 2017 og utgav i juni 2019 en revidert strategi med søkelys på forsvarlig og bærekraftig havøkonomi, blå muligheter, for å nå FNs bærekraftsmål.
-
6.3 Energileveranser
Et magisk område som står foran en mega revolusjon. Vi har med få unntak nærmest blitt «fossile oljehoder» i maritim transport.
-
Havvind-tildeling til Worley Rosenberg
Ventyr, som er utbyggeren av Norges første store bunnfaste havvindpark, har tildelt Worley Rosenberg i Stavanger en leverandør-avtale for utvikling av offshore transformatorstasjon på Sørlige Nordsjø II havvindpark i Norge.