-
Fremtidig kompetansebehov
Det andre steget i en GAP-analyse er å identifisere hva slags kompetanse vi trenger i fremtiden.
-
Industrimaster ved Universitet i Sørøst-Norge
Dette studiet utvikles og gjennomføres i nært samarbeid med industrien eller næringen det utdannes for.
-
Identifisere kompetansegap
I det systematiske kompetansearbeidet i bedriften er dette steget, nemlig å identifisere kompetansegapet, veldig viktig. Dette steget er også det mange synes er vanskeligst, og kanskje tar litt lett på.
-
Mobilisere
Mobilisering handler om å tilrettelegge for bruk av kompetanse. Det betyr at en bedrift må legge til rette for å mobilisere relevant kompetanse som ikke blir utnyttet.
-
Verktøy
Når bedrifter skal vurdere om de de har tilstrekkelig kompetanse for å utføre sine strategiske og operative mål er det ikke nok å vurdere om man har riktig kompetanse og riktig kapasitet. Vi må i tillegg vurdere om kompetansen er mobiliserbar.
-
E-bøker hos brettboka.no
Oversikt over E-bøker fra Norsk Industri. Klikk på ønsket bok under for å komme til bestillingsskjema hos brettboka.no
-
Rekordmange velger yrkesfag – en positiv trend for norsk arbeidsliv
Aldri før har så mange søkere til videregående skole hatt yrkesfag som sitt førstevalg. Dette viser søkertallene for videregående opplæring som Utdanningsdirektoratet publiserte 20. mars.
-
Økning i søkertall til teknologi- og industrifag
Teknologi- og industrifag er det yrkesfaglige utdanningsprogrammet med størst økning i søkertall. I år var det 540 flere søkere på Vg1 sammenlignet med i 2021.