Foto: AdobeStock
Foto: AdobeStock

IA-bransjeprogram i olje- og gassnæringen

Sammen utvikler vi tiltak som bidrar til redusert sykefravær og frafall i bedriftene.

Fagsjefene deler sine beste tips og eksempler

Pernille Vogt, fagsjef for HMS.

Pernilles poenger

HMS-utvalgets workshop 16. september: Har du meldt deg på?

Har du lyst til å lære mer om alvorlige hendelser og læring og samtidig dele erfaringer med bransjekollegaer? Årets mulighet nærmer seg, og det er førstemann og -kvinne til mølla!

…eller kanskje vi burde si til småbordene? På Workshoppen sitter vi nemlig på småbord for å legge til rette for deling og erfaringsutveksling mellom deltakerne.

Equinor, Elkem og Hydro kommer for å dele sine erfaringer og hvordan de jobber for å lære av alvorlige hendelser. Arbeidstilsynet vil orientere om regelverk knyttet til kontroll og godkjenning av innleid utstyr, inkludert hva som kan være utfordringer med det. Språkforsker Helga Mannsåker ved Universitet i Bergen deler kunnskap om betydningen av hvordan du ordlegger deg- også i forbindelse med HOP-arbeidet. Dagen avsluttes med et engasjerende og tankevekkende innlegg om kunstig intelligens og arbeidsmiljø.

I tillegg til rundebordsdiskusjoner og deling i plenum etter faglige innlegg, setter vi av en hel time til lunsj, så det blir god anledning til å treffe gamle og nye kjente.  

16. september er da det skjer! Men vær rask, det er begrenset antall plasser.

Se programmet og meld deg på

Sykefraværsarbeid - gikk du glipp av tipsene?

I to webinarer i mai og juni i år, delte en rekke bedrifter, Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI), Nav, fastlege og fageksperter fra NHO kunnskap, tips og erfaringer. Om det gikk deg hus forbi – eller du gjerne skulle sett det i reprise: Her finner du lenke til opptak.

Alle bedrifter skal jobbe med sykefravær og arbeidsmiljø. Det er mer enn et lovkrav og en plikt: Det er direkte lønnsomt.

Sykefraværet er vedvarende høyt, og det koster samfunnet og bedriftene store summer. Hvordan kan et godt arbeidsmiljø forebygge sykefravær? Og: Hvordan jobbe praktisk med oppfølging av sykefraværet –

Det første webinaret satte fokus på hvordan virksomheter kan jobbe mer effektivt og forsterke innsatsen med forebygging for å skape gode arbeidsplasser. Tema som ble tatt opp:

  • Hva er et godt arbeidsmiljø?
  • Arbeidsgivers og arbeidstakers plikter og muligheter
  • Hvordan jobbe praktisk med arbeidsmiljøet?
  • Hvordan samarbeide godt med bedriftshelsetjenesten
  • Hva får vi til og hva synes vi er utfordrende? 

Det andre webinaret tok opp hva bedriften kan gjøre i tilfeller der sykefraværet er et faktum, og hvordan bedriftene kan arbeide med å få arbeidstaker tilbake i jobb og hindre frafall. Her ble blant annet dette belyst: 

  • Lover og regler knyttet til oppfølgingen av arbeidstaker under sykefraværet
  • Sykmelders og Navs rolle
  • Hvordan få mer utbytte av Navs digitale oppfølgingsplan
  • Praktisk sykefraværsoppfølgingsarbeid og bedriftshelsetjenesten sin rolle

> Se opptak av webinarene

Sykefraværsstatistikk – sjekk tallene

Det du kan måle, kan du gjøre noe med. Norsk Industris HMS-statistikk dokumenterer nivå og utvikling på sykefravær, personskader og arbeidsrelatert sykdom i industrien. Dette er tall som Arbeidsmiljøloven pålegger alle bedrifter å ha oversikt over. 

Hovedtallene er tilgjengelig for alle. Medlemsbedrifter i Norsk Industri som rapporterer tall, kan måle egne resultater mot andre bedrifter, bransjer og Norsk Industri totalt.

Vi vil gjerne ha flere medlemsbedrifter som rapporterer tall. Vi ser en stor økning i «lettere psykiske plager» - særlig blant de unge. Hva er årsaken? I tillegg har sykefraværet fortsatt ikke kommet ned på det lave nivået vi så før pandemien. Hva er grunnen til det? Sammen kan vi finne svar.  

> Sjekk statistikken og registrer din bedrift

Derfor valgte Aker Verdal "ABC for god psykisk helse"

Aker Solutions har en lang tradisjon innen fokus på HMS på arbeidsplassen. Aamund Nysæther, Personal & utviklingsansvarlig operatører i Aker Solutions forteller hvorfor de valgte ABC-rammeverket som del av HMS-arbeidet:

"Vi har gjennom året betydelig fokus på ytre påvirkningsfaktorer som kan skade våre ansatte. Eksempelvis kan dette dreie seg om fallende gjenstander eller fallsikring når vi arbeider i høyden. Med ABC for psykisk helse får vi på en enda bedre måte inkludert også det som omhandler psykisk helse i vårt daglige HMS-arbeid."

ABC er i utgangspunktet en modell som har et forebyggende perspektiv. Vi trenger å snakke mer sammen på jobben om hvordan vi har det, og kunne bry oss om hverandre, gjerne også før ansatte kan få psykisk uhelse. Vi ser at inkluderingen øker når vi systematisk gjennom året finner tidspunkt der vi snakker om psykisk helse og mestring.

Vi ser for oss at ABC for psykisk helse kan styrke arbeidsmiljøet vårt ytterligere. Vi ser også for oss at arbeidet med ABC kan ha en positiv innvirkning på redusert sykefravær.

Gjennom verktøyet «ABC samtalen» ser vi at vi lettere kan fange opp ansatte som har psykisk uhelse. ABC har derfor også en reparerende effekt. Gjennom samtalemalen får våre ledere gode spørsmål de kan stille innen psykisk helse/ uhelse. Det gjør det lettere for den ansatte å være åpen om egen situasjon når leder tar opp temaet på en direkte, men empatisk måte.»

Vil du vite mer?

> Mer om ABC for god psykisk helse (Trøndelag fylkeskommune)

> ABC for god psykisk helse på YouTube

«En bra dag på jobb»: En viktig del av HMS-arbeidet i Yara

Arbeidsmiljøverktøyet «En bra dag på jobb» er laget for å hjelpe bedrifter til å få bedre arbeidsflyt, mer motivasjon og mindre sykefravær. Verktøyet er basert på forskning, og mange bedrifter har gode erfaringer.

En av dem er Yara. De testet først «En bra dag på jobb» ved avdelingene i Oslo. Det gikk over all forventning, og Yara bestemte seg for å bruke verktøyet for å jobbe systematisk med arbeidsmiljøet. Ikke bare i Norge, men i hele organisasjonen globalt.

Ifølge Michael Lehfeldt, HMS seniorrådgiver i Yara, var det «en aha-opplevelse for oss alle å innse at arbeidsmiljø handler om mer enn det sosiale klimaet på arbeidsplassen og at vi må forstå de faktorene som påvirker de ansatte.»

Sitatet er fra et intervju med STAMI (Statens arbeidsmiljøinstitutt), hvor Lehfeldt forklarer hvorfor et godt arbeidsmiljø er så viktig for den enkelte, bedriften og samfunnet:

«Hvis vi løfter arbeidsmiljøet, er det bra for helsen vår. Da får vi friskere medarbeidere, noe som er bra for effektiviteten, kvaliteten på arbeidet og inntjeningen til bedriften. I tillegg er det bra for samfunnet å sørge for at folk er friske, trives på jobb og vi får lavere sykefravær."

Det var i 2018. Nå har programmet for lengst gått sin seiersgang på Yaras lokasjoner rundt i verden. Med 17 000 ansatte, produksjon i 60 land og salgsavdelinger i 150 land, har de laget en engelsk oversettelse, gjort noen tilpasninger til opplegget og trent opp lokale fasilitatorer. Lehfeldt sier at verktøyet bidrar til å skape en åpenhetskultur og psykologisk trygghet som fungerer på tvers av kultur og landegrenser. 

Vil du vite mer?

> Les hele historien (stami.no)

> «En bra dag på jobb» er tilpasset en rekke bransjer, blant annet leverandørindustrien til petroleumsnæringen

> Mer om verktøyet

Bendiks beste

H-en i HMS skal ikke være stum

Sykdom regnes oftest til Helsedelen av HMS, M-en står i de flestes øyne for ytremiljø, mens skader faller inn under Sikkerhet.

Arbeidet, kollegaer og arbeidsmiljøet er for de fleste arbeidstakere i Norge i dag et viktig bidrag til god helse, men vi vet også at forhold på arbeidsplassen kan medvirke til sykdom og skader.

I Norge har næringslivet generelt god oversikt over arbeidsskader, det er et godt utgangspunkt for å følge opp de som blir skadet og forebygge skader.

Vi har fortsatt et stykke å gå når det gjelder arbeidsrelaterte sykdommer (ARS), her er det altså fortsatt et stort forbedrings- og forebyggingspotensial.

ARS er sykdommer som helt eller delvis kan tilskrives arbeidsmiljøet. Arbeidsmiljøeksponeringer inndeles i psykososiale og fysiske (ergonomi, kjemikalier, stråling mfl.) og disse kan over tid medvirke til sykdom.

For å forebygge ARS må man altså ha oversikt over de relevante arbeidsmiljøeksponeringene, det kan man få med E-verdier hvor man også kan lage tiltaksplaner for å forbedre de relevante delene av arbeidsmiljøet.

Man må også ha oversikt over den delen av sykefraværet som er arbeidsrelatert, samt hvilke arbeidsmiljøeksponeringer som har medvirket til sykdommene. I Norsk Industri har vi laget en veileder og avholdt webinar om hvordan bedrifter kan etablere rutiner og system for registrering og oppfølging av ARS, dette finner du her.

Vi skal fortsette det gode arbeidet med forebygging av skader, men det er viktig at H-en i HMS ikke blir stum!

Hvordan øke HMS-modenhet?

HMS skal ikke være noe som kommer i tillegg til vanlig drift, det skal være en naturlig del av måten vi gjør jobben. Dette bidrar til tryggere arbeidsplasser, men også en bedre drift og en sterkere bedriftskultur.

For å utvikle HMS-modenheten i bedriften, må kompetansen i HMS-avdelingen brukes aktivt ved planlegging og gjennomføring av produksjonen. HMS-ansvarlige må også ha en aktiv dialog med de som jobber i produksjonen og med ledelsen.

Og HMS må sitte i ryggmargen til arbeidslederne. Kurset "Praktisk HMS-oppfølging for arbeidsledere" er gratis, og tidligere kursdeltakere synes kurset er både morsomt, lærerikt og nyttig.

Les mer

Det starter med kunnskap

Arbeidstilsynet setter økt fokus på kvartsstøv og helse. Her er det et stort forebyggingspotensial, og for å oppfylle dette potensialet må vi starte med kunnskap. Vi i Norsk Industri laget i samarbeid med NHO Elektro denne introduksjonsfilmen om kvartsstøv og helse.

Hvor går grensen?

Norske grenseverdier settes i stor grad på bakgrunn av europeisk lovgiving, og næringslivet ønsker derfor overordnet at det norske lovverket harmoniserer med det som gjelder i vårt største marked, EU. Om du ønsker et innblikk om fastsettelse av norske grenseverdier, så kan du lese om det her.

Bendik Christian Brinchmann, fagsjef for arbeidsmedisin.

Aktuelt

  1. |

    Sykefraværet fortsetter ned i 1. kvartal 2025

    189 bedrifter med 77 950 ansatte utgjør statistikkgrunnlaget for 1. kvartal 2025. Det gjennomsnittlige sykefraværet i Norsk Industris rapporterende medlemsbedrifter var 5,4 prosent. Det er en nedgang på 0,1 prosentpoeng (-1,7 prosent) fra 1. kvartal 2024.

Vi trenger alle som kan jobbe, ut i jobb. Takk til dere som viser vei. Takk for et solid kunnskapsgrunnlag og gode råd.

Statsminister Jonas Gahr Støre ved lansering av nasjonal satsing på Dysleksivennlig arbeidsplass

Basisprogrammet i ledelse har fungert veldig bra for vår del. Det har vært godt drevet, nettverket har delt erfaringer og prosjekter og gitt inspirasjon til videre arbeid.

Kjell-Ronnie Grytten, kontraktsdirektør, Coor Norge

Lurer du på noe? Kontakt oss gjerne!

Partene i IA-bransjeprogrammet: