Når det kommer til regjeringens ambisjoner er det et stort marked som ligger foran norsk industri, og særlig norsk maritim industri.
Innen maritim transport og fiske er det nødvendig å bygge om bygge nye fartøy eller bygge anlegg for biodrivstoff og eventuelt hydrogen i stort omfang. 74 fartøy pr. år må sikres omlegging til fossilfrie løsninger. På toppen av dette skal 89 større lastefartøy og fiskebåter pr. år legges om til 50% reduksjon av Co2 utslipp og pr. år skal også 565 mindre fiskefartøy gjennom samme transformasjon. Utjevnet skal ca. 692 fartøy hvert år i 10 år gjennom transformering til lav- og nullutslippsteknologi, mer enn 3 pr. arbeidsdag i 10 år bare for norske fartøy.
I regjeringens melding om grønn skipsfart refereres at DNV GL mener dagens omstillingstakt er for lav. Tallenes tale bekrefter dette.
I tabell 1 er antall norske fartøy per 31.12.2018 og 01.02.2019 i forskjellige kategorier opplistet. Ut over dette må alle utenlandsflaggede fartøy som opererer i norske farvann regne med å tilfredsstille samme krav som norske.
Tabell 1: Norske fartøy i Norsk ordinært register, aktive fiskebåter og fritidsbåter.
Fartøy
|
Antall
|
Lav & Null*
|
Fossilfri innen 2025
|
50% reduksjon av CO2 innen 2030
|
NOR 02.2109
|
||||
Lasteskip
|
303
|
4
|
299
|
|
Passasjerbåter
|
180
|
0
|
180
|
|
Ferger og ro-ro
|
243
|
56
|
191
|
|
Offshore
|
125
|
0
|
125
|
|
Fiskebåter 12.2018
|
||||
Større > 14,99 m
|
469
|
0
|
469
|
|
10 m < x < 14,99 m
|
2289
|
1
|
2288
|
|
X < 10 m
|
3370
|
1
|
3369
|
|
Fritidsbåter
|
||||
Motordrevne
|
573 000 **
|
<10
|
573 000
|
|
Seilbåter
|
40 000
|
~40 000 ***
|
-
|
*Anslag for fartøy med 50 prosent reduksjon av CO2-utslipp i drift eller under bygging – regjeringens måltall. LNG er ikke tatt med som lav eller nullutslippsteknologi.
** Tall fra knbf.no. Hovedrapport_Nasjonal_2108.
*** Kan seile utslippsfritt.