-
EØS-avtalen viktig for den maritime klyngen
EØS-avtalen er vår sikreste garanti for stabile rammevilkår i en eksport- og innovasjonsrettet næring som den maritime. Den er ikke perfekt, men den er likevel avgjørende for å sikre tusenvis av arbeidsplasser langs hele kysten.
-
2. Historisk bakgrunn
Gjennom en rik historie som en betydelig sjøfartsnasjon har Norge bygget opp unik kompetanse innen skipsfart, verftsindustri, finansielle tjenester, forsikring, forskning, leveranser og service og design innen maritime næringer.
-
2.8 Handlingsplan for infrastruktur for alternative drivstoff i transport
I forordet slås det igjen fast at innsatsen for å nå klimamålene er tydelig forankret i Granavold-plattformen, NTP 2018-2029 og Klimameldingen fra 2017.
-
3.4 Testområder for intelligent skipsteknologi – autonom seiling
Våren 2016 tok industri- og forskningsmiljøene i Trondheim initiativ ovenfor Kystverket og Sjøfartsdirektoratet for å etablere verdens første testområde for intelligent skipsstyringsteknologi.
-
Mer batteri
Både batteri som energibærer og hybride løsninger på skip vil bli tatt i bruk i et stadig økende tempo, drevet både av utslippskrav og bedre driftsøkonomi.
-
6.4 Infrastruktur, lade- og bunkringsanlegg
Det er ikke nok å produsere fornybar energi eller for den del iverksette CO2-fangst. Selv for den norske elkraften er ikke distribusjonen innrettet mot eldrift i transportsektoren.
-
6.5 Operasjon og drift
Store deler av det innovative miljø innen maritim virksomhet virker å være fanget i den norske maritime sektor.
-
2.2 Klimastrategi for 2030
Her slås det fast at Norge sammen med EU vil oppfylle forpliktelsene i Parisavtalen innen 2030.
-
Spennende resultater fra SIRK-ULL
Tekobransjen i Norsk Industri arbeider sammen med norske tekstilprodusenter gjennom prosjektet SIRK-ULL med sirkulærøkonomien i tekoindustrien. Nå begynner resultatene å komme.