-
2.8 Handlingsplan for infrastruktur for alternative drivstoff i transport
I forordet slås det igjen fast at innsatsen for å nå klimamålene er tydelig forankret i Granavold-plattformen, NTP 2018-2029 og Klimameldingen fra 2017.
-
3.4 Testområder for intelligent skipsteknologi – autonom seiling
Våren 2016 tok industri- og forskningsmiljøene i Trondheim initiativ ovenfor Kystverket og Sjøfartsdirektoratet for å etablere verdens første testområde for intelligent skipsstyringsteknologi.
-
6.4 Infrastruktur, lade- og bunkringsanlegg
Det er ikke nok å produsere fornybar energi eller for den del iverksette CO2-fangst. Selv for den norske elkraften er ikke distribusjonen innrettet mot eldrift i transportsektoren.
-
6.5 Operasjon og drift
Store deler av det innovative miljø innen maritim virksomhet virker å være fanget i den norske maritime sektor.
-
Mer batteri
Både batteri som energibærer og hybride løsninger på skip vil bli tatt i bruk i et stadig økende tempo, drevet både av utslippskrav og bedre driftsøkonomi.
-
Batteriteknologi – ny norsk storindustri for verdensmarkedet?
Etterspørselen etter batterier øker over hele verden og på tvers av alle bransjer på grunn av klima og miljøhensyn.
-
Det grønne skiftet er også blått
Fartøyflåtene til fiskeri- og havbruksnæringen er på full fart til å bli klimanøytrale. I vinter skapte Moen Marin overskrifter da de overleverte verdens hittil største batterihybride fiskebåt, "Angelsen Senior", til rederiet Hans Angelsen & sønner.
-
Livssyklusløsning for overvåking av farlige stoffer
Metizoft utvikler og tilbyr en livssyklusløsning for overvåking av farlige stoffer om bord i skip, kalt «IHM Life Cycle Solution».
-
Nye NTK/NF standardkontrakter signerte og klare til bruk
Fem oppdaterte standardkontrakter for petroleumssektoren på norsk sokkel er nå signert. Med nye bestemmelser om blant annet miljø, digital sikkerhet og tilgang til prosjektdokumentasjon, markerer kontraktene et viktig steg mot enda tryggere og mer effektive prosjekter.