-
4. Utsikter
Maritime næringer møter i dag store utfordringer med hensyn til marked, finansiell situasjon, omstillingsevne og miljø. Hvordan man vil takle disse gir svar på hvor sukesessrike de vil være i fremtiden.
-
Det grønne skiftet
Regjeringen har satt et mål om 50 prosent reduksjon av klimagasser fra innenriks sjøfart og fiske innen 2030. Dette har konsekvenser for en flåte av inntil 7000 store og små fartøy i norske registre.
-
Virkemiddelapparatet
Norge har et omfattende offentlig virkemiddelapparat for FoU og næringsutvikling gjennom Forskningsrådet, Innovasjon Norge og ENOVA.
-
2.7 Handlingsplan for fossilfri kollektivtrafikk
I denne plan er målet fossilfri kollektivtrafikk innen 2025. Planen er et særdeles viktig dokument som baserer seg på Norges klimakuttforpliktelser frem mot 2030 og Granavold-plattformen.
-
2.9 Regjeringens handlingsplan for grønn skipsfart
Denne plan er laget for å sikre at Norge greier å innfri sine internasjonale forpliktelser i klimapolitikken.
-
3.5 Norsk forum for autonome skip
SINTEF Ocean, Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Kongsberg Maritime etablerte Norsk Forum for autonome skip i oktober 2016.
-
4.2 IMO, regelverk for nye energibærere
Regler for alternative energibærere, med lavt fordampningstemperatur er allerede regulert med virkning fra 1. januar 2017 i International Gass Fuel Code (IGF Code).
-
Del IX: En merkverdig observasjon
Elektrifiseringens Northug? Norge knakk koden og fikk den første batterielektriske fergen! Hvordan ivaretas dette i forhold til regjeringens ønske om eksport og næringsutvikling?
-
Verftene
De store verftene har vært gjennom en tung omstillingsperiode. Akkumulerte tap i perioden 2014-2019 har vært betydelige.