-
Differensierer CO2-avgiften på avfallsforbrenning
Regjeringen vil øke CO2-avgiften for ikke-kvotepliktig avfallsforbrenning. Samtidig skal industriens kvotepliktige forbrenningsanlegg betale mindre.
-
Om REACH
REACH er EUs kjemikalieregelverk (Registration, Evaluation, Authorisation of Chemicals). Man ønsker å skaffe tilveie mer kunnskap om kjemiske stoffer og begrense bruken av de mest skadelige stoffene. Industrien pålegges å gi informasjon om kjemiske stoffer, utarbeide sikkerhetsrapport, foreta risikohåndtering og sikre trygg bruk.
-
Nå er verdens første fullskala verdikjede for CCS i drift
Et todagers arrangement i Oslo og Brevik 17. og 18. juni markerte åpningen av Langskip, Norges største klimasatsing noensinne og Europas første komplette verdikjede for karbonfangst, transport og lagring.
-
Verdens første karbonfangstpilot for smelteverk offisielt åpnet
Fredag 20. januar ble verdens første karbonfangstpilot for smelteverk offisielt åpnet i Elkems sitt anlegg for karbonfangst i Mo i Rana, av Statssekretær Amund Vik (Ap) i Olje- og Energidepartementet.
-
60 millioner til pilotprosjekt på Fensfeltet
Rare Earths Norway får 60 millioner i tilskudd fra Innovasjon Norge til et pilotprosjekt for bearbeiding av sjeldne jordartsmetaller på Fensfeltet.
-
Samarbeidsforum for havvind har lansert rapportserien "Fra laber bris til stiv kuling"
Samarbeidsforum for havvind og arbeidsgruppa Industri og teknologiutvikling, som er ledet av Norsk Industri, presenterte 14. mars sine anbefalinger og veikart til beslutningstagere innen politikk, offentlig forvaltning, forskning og industri.
-
Universitet og høgskole
Utdanning på universitet eller høgskole bygger på videregående opplæring eller tilsvarende erfaring.
-
Yrkesfag i bedrift
Yrkesopplæringen er en integrert del av den videregående opplæringen. Det innebærer at opplæringen som foregår i bedrift er likestilt med opplæring i skole, og gir et helhetlig opplæringsløp.
-
Verktøy
For å beskrive bedriftens fremtidige nøkkelkompetanse må en starte med å definere hva en mener med kompetanse. Vi foreslår å definere kompetanse som kunnskap, forståelse, ferdigheter, holdninger og verdier (se kunnskapsgrunnlaget for mer informasjon).
-
Teknologiutdanninger
Utdanningssystemet skal levere kompetente medarbeidere til industrien. At fremtidens medarbeidere og ledere har riktig og relevant kompetanse er avgjørende for fremtidens industri.