-
Verktøy
For å beskrive bedriftens fremtidige nøkkelkompetanse må en starte med å definere hva en mener med kompetanse. Vi foreslår å definere kompetanse som kunnskap, forståelse, ferdigheter, holdninger og verdier (se kunnskapsgrunnlaget for mer informasjon).
-
-
Resultater og effekt
I alle forbedringsprosesser er det viktig å måle resultatet slik at en vet om tiltakene gav ønsket effekt. Dette gjelder også arbeid med kompetanseutvikling i organisasjonen.
-
Generelle utviklingstrender
Generelle utviklingtrender, som befolkningsutvikling, teknologiutvikling og globalisering, har betydning for forskning og analyser om fremtidige kompetansebehov.
-
Yrkesfag i bedrift
Yrkesopplæringen er en integrert del av den videregående opplæringen. Det innebærer at opplæringen som foregår i bedrift er likestilt med opplæring i skole, og gir et helhetlig opplæringsløp.
-
Del VII: Marked – arbeid til alle!
Når det kommer til regjeringens ambisjoner er det et stort marked som ligger foran norsk industri, og særlig norsk maritim industri.
-
Del VIII: Redernes dilemma og valgfrihet
Rederne, og for så vidt alle fartøyeiere, går mot en spesiell periode hvor kun mål og krav til null- og lavutslippsfremtid er definert, mens vesentlig deler av energi, teknologi, forsyning og prisbilde er uavklart.
-
Rekrutteringsbehovet i industrien
NHOs kompetansebarometer for 2018 viser at det er flest bedrifter som etterspør ansatte med utdanning innenfor teknikk og industriell produksjon enn noen andre av de åtte yrkesfaglige utdanningsløpene.
-
Universitet og høgskole
Utdanning på universitet eller høgskole bygger på videregående opplæring eller tilsvarende erfaring.
-
Verdens første fleksible sømrobot
Ekornes har satset strategisk på teknologi i mer enn to tiår. Veldig mange prosesser er automatisert, og den største fabrikken i Sykkylven har nå 145 industriroboter i drift. Satsingen har gjort det mulig å holde på store deler av produksjonen i høykostlandet Norge, mens mange andre har flagget ut.