-
2.9 Regjeringens handlingsplan for grønn skipsfart
Denne plan er laget for å sikre at Norge greier å innfri sine internasjonale forpliktelser i klimapolitikken.
-
3.5 Norsk forum for autonome skip
SINTEF Ocean, Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Kongsberg Maritime etablerte Norsk Forum for autonome skip i oktober 2016.
-
4.2 IMO, regelverk for nye energibærere
Regler for alternative energibærere, med lavt fordampningstemperatur er allerede regulert med virkning fra 1. januar 2017 i International Gass Fuel Code (IGF Code).
-
Del IX: En merkverdig observasjon
Elektrifiseringens Northug? Norge knakk koden og fikk den første batterielektriske fergen! Hvordan ivaretas dette i forhold til regjeringens ønske om eksport og næringsutvikling?
-
Verftene
De store verftene har vært gjennom en tung omstillingsperiode. Akkumulerte tap i perioden 2014-2019 har vært betydelige.
-
Maritime batteriløsninger – norske utstyrsleverandører ledende
Maritime batteriløsninger har vokst sterkt de siste årene, mye takket være kravene til lav- og nullutslippsløsning for ferger som Statens Vegvesen har vært pådriver for.
-
Rask miljøgevinst med integrert hybrid framdrifts- og manøvreringssystem
Brunvoll har lang erfaring innen hybrid framdrift til fartøy med krevende operasjoner, og har erfart at den riktige konfigurasjonen kan gi store drivstoffbesparelser for det aktuelle skipet.
-
Utslippene fortsetter å falle i olje- og gassnæringen
Utslippene på norsk sokkel fortsetter å falle, samtidig som Norge aldri før har eksportert så mye gass. Norge opprettholder med dette sin posisjon som en sikker energileverandør til Europa.
-
Kontrakter og standarder
Norsk Industri jobber for kostnadsreduksjoner, forenkling og økt effektivitet på bransjenivå. Kontrakter og standarder er to områder med stort potensiale, og bedriftene og Norsk Industri jobber meget aktivt innen begge områder.