Foto: AdobeStock
Foto: AdobeStock

IA-bransjeprogram i olje- og gassnæringen

Sammen utvikler vi tiltak som bidrar til redusert sykefravær og frafall i bedriftene.

Moreld Apply har satt ledertrening i system

Publisert

|

Sist endret

Mann i arbeidsutstyr på oljeplattform

Christer Skaathun, Mechanical Supervisor, Moreld Apply, på Gullfaks A. Foto: Moreld Apply

Moreld Apply er et av selskapene som har kjørt "Basisprogram i ledelse" i flere år. De var først skeptiske til digitale samlinger, men det har vist seg å fungere. Nå jobber de med å utvide programmet med en egen HMS-modul.

I starten fikk bedriften drahjelp fra Moment (som var med på å utvikle programmet) og Nav Arbeidslivssenter, men nå kjører de opplegget selv. Tilbakemeldingene er positive, og en gjenganger i evalueringsskjemaet er at det er nyttig å møtes på tvers av installasjoner. Det forteller Gry Hjorteland, HR Business Partner.

Tilpasser ledertreningen til bedriftens behov

Basisprogram i ledelse er fleksibelt, og Moreld Apply har gjort programmet «til sitt eget».

– Vi har tilpasset programmet til våre behov fra start. Vi har for eksempel ikke brukt mye tid på personaloppfølging for offshorelederne, siden de ikke har personalansvar.

Hjorteland forteller at lederopplæring har vært et ønske fra de ansatte. Mange har gått fra å være kollega til leder. Dette gjelder spesielt for offshore, hvor de i stor grad rekrutterer ledere fra egne ansatte.

– Kurset handler mye om bevisstgjøring: Hva er rollen nå, og hvordan være gode rollemodeller, sier Hjorteland.

Verdifullt å dele erfaringer

En av dem som har vært gjennom lederopplæringen er Christer Skaathun, Mechanical Supervisor på Gullfaks A. Han er godt fornøyd med programmet og synes at det var lærerikt. I tillegg til nyttige tips fra filmer og workshop, trekker han frem erfaringsutveksling og bevisstgjøring:

– Kjempegreit å høre andres erfaringer! Veldig ok å høre av andre i samme stilling hvordan de angriper forskjellige situasjoner som konflikthåndtering, hvordan du forholder deg til kollegaer som du har jobbet med tidligere, men nå skal du være leder for dem. Gjennom kurset fikk du tenkt veldig over hvordan du oppfører deg overfor andre, sier han.

Hjorteland er enig og tror en viktig nøkkel til suksess er hvordan kurset er bygget opp med mye case og deling av erfaringer:

– Det er ikke bare en kursholder som snakker. Det er et veldig aktivt kurs.

Hvordan få de ansatte til å prioritere deltakelse

Positive tilbakemeldinger er hovedargumentet når HR og ledelse selger inn kurset. Bedriftens plan er å kjøre programmet to ganger i året offshore. Ledere blir fornøyd i etterkant, men det er en utfordring å få dem til å prioritere deltakelse.

– Vi har jobbet mye med innsalget. Kurs og opplæring er en del av årsverket og rammen av det de skal jobbe med, og ledertreningen er obligatorisk. Men likevel: Det skjer i friperioden, så det at andre snakker opp kurset gir god drahjelp, sier Hjorteland.

Involvering av nærmeste leder er en annen viktig faktor. I Moreld Apply er nærmeste leder med på kick-off og har det som tema i medarbeidersamtalen.

– Ledertrening skal være noe den ansatte selv vil, og de skal jobbe med et tiltak gjennom kurset, sier Hjorteland.

Repetisjon og påfyll etter kurs

Flere av kursdeltakerne har etterspurt repetisjon for å holde kompetanse og kunnskap ved like. Det er ikke laget en egen modul for dette, og Hjorteland sier at det er krevende å få til felles oppfølging for ansatte som jobber offshore.

Første prioritet nå er å bygge ut kurset med en egenutviklet HMS-modul.

– Vi er helt i startfasen og skal kjøre den første gruppen gjennom nå, avslutter Hjorteland.

Fra velkjent utfordring til nye moduler

Overgangen fra kollega til leder er velkjent i industrien, og ga navn til programmet.

Petter Arnesen, programleder i IA bransjeprogrammet, forteller at allerede på den første samlingen med bedrifter i 2019 dukket ønsket om lederopplæring opp.

–  Basisprogram i ledelse fortsetter å gjøre en forskjell i bedriftene. Det er gledelig at flere gjør som Moreld Apply: høster erfaringer og tilpasser til egne behov. Vi håper at enda flere vil la seg inspirere til å ta i bruk programmet, sier Arnesen.

I høst lanseres en ny modul for distanseledelse. I tillegg lover Arnesen å følge arbeidet i Moreld Apply med å lage en HMS-modul med tanke på om en versjon av den kan gjøres tilgjengelig for flere.

Mer om Basisprogram i ledelse her: https://arbinn.nho.no/hms/hr-og-ledelse/arbeidsmiljo-og-ledelse/basisprogram-i-ledelse/

 

 

IA-bransjeprogram i olje- og gassnæringen

Sammen utvikler vi tiltak som bidrar til redusert sykefravær og frafall i bedriftene.