-
Generelle utviklingstrender
Generelle utviklingtrender, som befolkningsutvikling, teknologiutvikling og globalisering, har betydning for forskning og analyser om fremtidige kompetansebehov.
-
Yrkesfag i bedrift
Yrkesopplæringen er en integrert del av den videregående opplæringen. Det innebærer at opplæringen som foregår i bedrift er likestilt med opplæring i skole, og gir et helhetlig opplæringsløp.
-
Verktøy
For å beskrive bedriftens fremtidige nøkkelkompetanse må en starte med å definere hva en mener med kompetanse. Vi foreslår å definere kompetanse som kunnskap, forståelse, ferdigheter, holdninger og verdier (se kunnskapsgrunnlaget for mer informasjon).
-
Teknologiutdanninger
Utdanningssystemet skal levere kompetente medarbeidere til industrien. At fremtidens medarbeidere og ledere har riktig og relevant kompetanse er avgjørende for fremtidens industri.
-
Lag kompetansestrategi
For å sikre at bedriften og den enkelte medarbeider har nødvendig kompetanse for å nå definerte mål er det nødvendig med et systematisk kompetansearbeid.
-
-
Kompetansekapital
En bedrifts kompetansekapital vil si den kompetansen som er tilgjengelig, anvendbar og verdifull, og som dermed er et av bedriftens mest sentrale aktiva for å sikre verdiskaping og overlevelse.
-
Fagarbeiderkompetanse
SINTEF har gjennom prosjektet SKILLS kartlagt dagens og fremtidens kompetansebehov i fagarbeiderrollen i industrien og bygg/anlegg.
-
Gevinsten ved etter- og videreutdanning
I økonomisk teori ser man på etter- og videreutdanning (EVU) som en investering med avkastning i form av økt produktivitet og lønn i fremtiden. Skal individer eller virksomheter være villige til å investere i EVU må gevinsten av investeringen overstige kostnaden (EVU-utvalgets kunnskapsgrunnlag "Effekter av EVU", 2018).