Norsk Industri

Innhold

Skriv mer om Jobbskaperne!

Industri og næringsliv er underkommunisert i norske media. Det er synd, for når opinionen ikke fortelles om alt det positive og nyskapende som skjer, svekkes forståelsen av hva verdiskapingen betyr for Norge.

Kristin Clemet var den første som tok opp temaet, nå har Høyres næringsminister Torbjørn Røe Isaksen og SVs stortingsrepresentant Kari Elisabeth Kaski fulgt opp med en felles kronikk. Og temaet? Det er at industri og næringsliv er underkommunisert i norske media. Det er synd, for når opinionen ikke fortelles om alt det positive og nyskapende som skjer, svekkes forståelsen av hva verdiskapingen betyr for Norge, for oss, for dagens og fremtidens velferd.

Ikke bra nok

Ett eksempel: I forrige uke ble det offentliggjort at Kongsberg Gruppen inngår et samarbeid med Qatar, verd mer enn 15 milliarder kroner. Dette er den største kontrakten for norsk industri siden år 2000. Saken surret og gikk på diverse nettsider etter at den ble offentliggjort. Og plutselig ringte Dagsrevyen til kollega Knut E. Sunde og ville ha hans og Norsk Industris  kommentar.

TV-teamet kom, Knut leverte varene, sak på halvannet minutt ble klargjort. Men kom saken på i Dagsrevyen? Nei. Vår viktigste nyhetsredaksjon valgte i stedet å prioritere den amerikanske utenriksminister Rex Tillerson sin avgang. Man hektet seg på hans pressekonferanse etter at presidenten hadde gitt ham sparken. Tillerson snakket og snakket. Om seg selv og om situasjonen. Til dels var han gråtkvalt.

Qatar-kontrakten til vår flotte medlemsbedrift Kongsberg Gruppen nådde følgelig aldri opp.

Feil av Dagsrevyen

Som gammel journalist mener jeg dette var en feil av Dagsrevyen. Men guttene og jentene på Marienlyst skal ikke alene stå til ansvar. Det som har skjedd i norske media siden tidlig 90-tall, er at redaksjonene er blitt mindre, ressursene færre og de næringslivsspesialistene i journalist-kollegiet som fantes før, har for lengst tatt pakke.

Næringslivs-nyheter

Da jeg kom til Aftenposten i 1986, etter herlige år i Adresseavisen, var redaksjonen satt opp med spesialister på nær sagt alle områder av samfunnet. Utenriks, innenriks, kirke, forsvar, landbruk, opera, kultur, næringsliv, skipsfart. Selvsagt sport. Mange medarbeidere hos "Tanten i Akersgaten" dekket smale felt og det var aldri noe problem med publisering. Avisens annonsemengde var slik at det var godt om plass. Hadde du en noenlunde velskrevet og aktuell sak klar, fikk du den på trykk.  

Alle skjønner at denne tiden ikke kommer tilbake. Men Aftenposten er ikke lenger best i landet på næringslivs-nyheter. Den prisen går til Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, som samarbeider om "Sysla", der økonomiske nyheter og nyheter om industri og næringsliv prioriteres. På mange måter kan etableringen av Sysla sees som en bekreftelse på det vi vet fra før: Vestlandet er et senter for industriell verdiskaping. Innen olje, oljeleveranser, havbruk, prosessindustri etc.

Hvem er det som skaper jobber her til lands?

Det er de som har ideer, de som har visjoner, de som ser muligheter. Av og til får disse hjelp av det såkalte "virkemiddelapparatet", av og til ikke. Av og til representerer samfunnets offentlige "papirflyttere" de største hindrene for privat verdiskaping. Ofte ser vi at utlendinger har mer tro på norsk industri enn norske investorer.  

Og journalistikken? Den har abdisert fra virkeligheten. Det forteller meg mye når alle mulige "reality shows" fra inn- og utland dominerer ikke bare TV-kanalene, men også tabloidene. I Norge er man "kjendis" hvis man har deltatt i "Paradise Hotel", men ikke hvis du skaper verdier som gir arbeid til 30, 50, 100 eller kanskje ett tusen personer.

Selge inn saker til media

Vi som jobber for industri og næringsliv, må helt åpenbart bli flinkere med å selge inn til media gode saker, interessante personer. Det som ikke når opp i VG eller Dagbladet eller Nettavisen, kan utmerket godt bli en sak i Oppland Arbeiderblad, Avisa Nordland eller Fædrelandsvennen i Kristiansand. Og sosiale medier, der vi alle er, kan "ta" saker som ikke når pressen i første runde. Vi hadde enorm  synlighet da vi i fjor kjørte vår Industri-kampanje, og i år har vi snudd søkernedgang til oppgang for industrielle fag via den såkalte TIP-kampanjen.

Vi er med andre ord ikke sutrete. Det er ikke derfor disse linjer skrives. Det vi vil er å løfte Norge og norsk verdiskaping og gi verdiskaperne blant oss den anerkjennelse de fortjener!

Jeg er etter hvert blitt ganske voksen (65 år), jeg er opprinnelig fra Bergen, men har bodd mer enn halve livet borte fra Norges vakreste by.

Fra tid til annen bobler industriengasjementet opp på så intenst vis at jeg bare MÅ få det ut. Da skriver jeg her!

Mvh Finn