Norsk Industri

Gå til vår temaside om korona-situasjonen

Innhold

Når veiene blir ufremkommelige

Aktuelt, Finns hjørne

Publisert

Bil i snøstorm

Foto: Jeanette Svensson

Det skjer hvert eneste år: Veier blir ufremkommelige. Grunnet værforhold som maskiner og utstyr knapt får gjort noe med. Fjellovergangene er særlig utsatt.

Av Finn Langeland:

Her forleden var været så dårlig at til og med strekningen mellom Geilo og Ustaoset måtte stenges. Det skjer sjelden, for å si det slik.

Veimyndighetenes respons? Bortsett fra at de gjør det de kan, når alt skjærer seg, skjer det knapt noe. Det langsiktige arbeidet for å få på plass en hovedvei mellom øst og vest, produserer ikke resultater. Konklusjonen for få år siden var at Haukeli, Hardangervidden og Hemsedal alle skulle prioriteres, sammen med Filefjell. Ole Brumm smiler i skjegget...

Hjem med bil

Vårt hederskronte og mangeårige Norsk Industri-medlem, Ina Utne, skulle hjem med bil fra Oslo etter fine møtedager i NHO-regi i hovedstaden. Hun hadde fått med seg Årskonferansen og "Vest i Øst"-konferansen.

I år var den særlig nyttig for en erfaren reiselivsleder. Hovedtemaet var nemlig "Bærekraftig reiseliv på Vestlandet". Hotel Ullensvang er en pådriver for dette grønne skiftet og et hotell mange gjester vender tilbake til år etter år.

Uansett. De satte seg i bilen en sen ettermiddag, for å dra hjem til Hardanger. Hva møtte dem av informasjon? Hardangervidda Rv 7, STENGT. Rv 50 Hol-Aurland, STENGT. Rv 52 Hemsedal, ble også stengt. E 134 Haukeli, kolonne, deretter stengt. E 16, åpen, så stengt.

Et fryktelig vær

Ina Utne med følge valgte Rv 52 over Hemsedal. Det ble flere timers venting. Været var fryktelig. Hun forteller videre: - Til slutt kjørte kolonnen seg fast, noen biler kom i store vansker. Det endte med at kolonnen returnerte. Hvilket i seg selv var en prøvelse. Sikten var null. Rv 52 ble STENGT. Vi overnattet på Gol.

Ina Utne oppsummer selv det hun var utsatt for: - Næringslivet må ha sikre vinterveier. Befolkningen – du og jeg – må ha sikre vinterveier. Og husk: Rv 7 over Hardangervidda er beredskapsvei for Rv 50, Rv 52 og E 16, når veien over Gudvangen/Vinje/Voss er stengt.

Lette tunneler

Hva bør gjøres?

  • Jeg vil anbefale alle å se på www.roadcap.no Hardangervidda kan bli vintersikker allerede høsten 2020 hvis vi bygger 3 slike tunneler som det der foreslås over vidda. Prisen blir noenlunde den samme som dersom vi skulle gå for vanlige tunneler, men tiden det tar å føre dem opp, er minimal i forhold til vanlige tunneler.
  • De tunnelene som her foreslås, vil også være bra for villreinen. Og det som i tillegg er en ekstra god nyhet, er at tunnelen kan demonteres om sommeren og føres opp igjen om høsten. Da har vi en vintersikker vei over vidda.

Les flere saker fra Finns hjørne