Norsk Industri

Innhold

Kraften i norsk industri

Finns hjørne

Publisert

Det er særdeles givende å jobbe for industrien i Norge og for Norsk Industri. Jeg slår dette fast mens valgkampen er inne i sin siste uke og vår kampanje – Valg 2017 – også drar seg mot sin slutt.

Se historie og video bak flere av våre bedrifter

Styret i Norsk Industri besluttet i fjor høst at vi skulle bruke noen kroner på en kampanje som ga den fremragende norske industrien synlighet. Etter noen innledende runder landet vi på et samarbeid med et av landets mest velrenommerte reklamebyråer, Try.

Det ble starten på en spennende reise. Vi lot Try møte ansatte, tillitsvalgte og representanter for bransjer og bedrifter. Rett og slett i den hensikt å formidle til reklamemakerne hva industrien i Norge står for nå om dagen.

Hva er stikkordene for industri? Omstillingsevne, effektiv produksjon, dedikerte og godt skolerte medarbeidere, lavt sykefravær, innovasjon, teknologi, kontinuerlig markedstilpasning.

På mange måter illustrerer dette at industrien er helt forskjellig fra det meste som ellers skjer i samfunnet. Dette forstod reklamemakerne hos Try. Og de kom følgelig opp med følgende:

  • En reklamefilm – "Det er mye kraft i norsk industri". Musikeren Baya ble invitert til å fortolke lydene av industrien. Reklamefilmen, som er av vel ett minutts lengde, har mye av både lyd, action og industribaserte bilder å vise. Filmen har siden tidlig i august vært vist i forbindelse med valgsendinger på TV2 og TV2 Nyhetskanalen. I tillegg er den selvsagt spredd i sosiale medier som Facebook, Twitter og Linkedin.
  • Et stort antall korte filmsnutter med suksesshistorier og fortellinger fra industrien. Om hvordan vi jobber for å gjøre industrien grønn, om hvordan produktutvikling hos norske industribedrifter bidrar til å redde verden og gjøre verden til et bedre sted og om hvordan industrien jobber hver eneste dag, i hele landet, for å styrke verdiskapingen og sikre velferden. Snuttene ligger på Norsk Industris Youtube-side og på kraft.norskindustri.no
  • Annonser og betalte søk. Vi har igjennom hele valgkampen kjørt til sammen 4 dobbeltsidige annonser i DN-bilaget D2. De samme annonsene er også rykket inn i Klassekampen, ut fra en oppfatning av at lesergruppene til D2 og KK er komplementære. Animerte annonser basert på printversjonene av annonsene er publisert i sosiale medier. I tillegg har vi satset på synlighet i Google.

Så langt har vi følgende tall å vise til for kampanjens gjennomslagskraft:

  • 16 000 klikk til kampanjemateriell fra kraft.norskindustri.no
  • 320 000 videovisninger fra kampanjesiden på Facebook
  • Av drøyt en halv million unike brukere som har blitt nådd på Facebook i kampanjeperioden har 40% engasjert seg i innholdet igjennom klikk, videovisninger, likerklikk, delinger og kommentarer

Når valget er over, er kampanjen som sagt også over. Men alt det vi har produsert av materiell, eier vi. Og alt kan/skal brukes videre. For eksempel når vi i november inviterer til industriens "storstue", konferansen "Industri Futurum" i dagene 20. til 21. november.

Det jeg med hånden på hjertet kan konkludere med, er at Valg 2017 har vært og forblir en stor inspirasjon, arbeidsmessig. Alt det engasjementet som er lagt for dagen av alle som har vært involvert i kampanjen og realiseringen av denne, dokumenterer kraften i norsk industri.

Og da er vi – igjen – ved sakens kjerne. Industrien lever, industrien leverer!

Jeg er etter hvert blitt ganske voksen (65 år), jeg er opprinnelig fra Bergen, men har bodd mer enn halve livet borte fra Norges vakreste by.

Fra tid til annen bobler industriengasjementet opp på så intenst vis at jeg bare MÅ få det ut. Da skriver jeg her!

Mvh Finn