Norsk Industri

Innhold

Alfa om støtte til kompetanseheving

Alfa fikk støtte fra Teko Servicekontor til bedriftsutviklingsprosjekt i 2012. I dette prosjektet har bedriften jobbet tett med Designrådet. Fokus har vært på design og merkevarebasert salg.

- Designrådet lærte oss hvordan vi kunne kjøre et slikt prosjekt, sier Pål Olimb som er daglig leder hos Alfa Sko.
Følger en plan
- I 2012 utarbeidet vi en plan som vi fortsatt følger. Prosjektet har ført til at Alfa fikk to priser i 2015 – Designprisen og Scandinavian outdoor award, så dette prosjektt har vært veldig viktig for vår bedrift, forteller Olimb.
 
Alfa har alltid vært store i sportssko og produserer også støvler og sko til arbeidsbekledning og til det militære. Bedriften har 12 ansatte i Norge og sysselsetter i tillegg ca. 2 årsverk i reklamebyrå mens uteproduksjonen representerer mellom 50 og 70 årsverk.
 
Jevn vekst
Bedriften vokser jevnt og trutt og de siste to årene har veksten ført og fremst vært innen sportsrelaterte produkter. Foreløpig har de satset på hjemmemarkedet hvor de vil være solide før de går inn på en større eksportsatsing som de har planer om fra 2017. Nå har bedriften et testprosjekt på eksport , men har ennå ikke ansatt personer som kun skal jobbe med dette. Aktuelle eksportmarkeder erde tysktalende delene av alpene og Sverige.
 
Merkevarebygging og Design
- Alfa er omdefinert til å være et sportsmerke. Vi har laget en komplett plan for hvordan vi uttrykker oss,  sier Pål Olimb og forklarer;
 
- Dette består blant annet i ny designmanual og et nytt produkt-DNA (identitetsmal), en helt ny kommunikasjonsplattform, en plan for hvordan vi uttrykker oss med våre verdier, vår misjon, hva vi jobber for, som er å bygge opp Alfa som en internasjonal merkevare på sko. I prosjektet har vi utviklet logo, språkbruk, bilder, fonter, annonsemaler, biler, websider og aktivitet på sosiale medier.
 
Alfa har satset mye på design de siste 3 årene og fornyet store deler av produktkolleksjonen. Dette har gitt gode resultater, det vil si god respons fra kundene, økt interesse og salg og to priser som nevnt ovenfor.
 
Relasjon til sluttbruker er langsiktig, den varer tiår etter tiår. Alfa som merkevare har stått seg i over 80 år og overlever både skiftende eiere og skiftende tider.
 
- Vi har mye å lære av Sverige som produserer merkevarer på løpende bånd. Norge er produksjons- og råvareorientert og det gjenspeiler seg i virkemiddelapparatet. Vi ønsker oss at f.eks. Innovasjon Norge kan bli mer Merkevareorientert. Drahjelp til bedrifter som satser på merkevarebygging kan gi stor effekt, sier Olimb.
 
Synlighet
- Synlighet er viktig og vi har en egen ansatt som arbeider med å følge opp webside, Facebook, Instagram og Snapchat. Vi har en egen ansatt som arbeider med elektronisk markedsføring, sier Olimb.
 
Alfa har arbeidet mye med produktutvikling og også med opplæring i butikk.
 
Eventyrer-prosjektet
Andreas Orset, ble etter en omfattende utvelgelsesprosess ansatt i et år som Eventyrer. - Dette gjør vi i samarbeid med Norsk Friluftsliv og Visit Norway, forteller Pål Olimb.
 
Jobben til Orset består i å gå tur i minst ett år, teste våre friluftssko og samtidig være ambassadør for Norge som tur og friluftssland.