Innhold

Merkevare & design

Noen av Norges beste merkevarer presenterer seg, og vi setter hvordan utvikle egen merkevare på dagsorden, samt diskuterer hvordan design og merkevare henger sammen.

Tid: Mandag 20. november kl. 09.00-16.30
Rom: Q6

Norge har flere bedrifter som er ledende globale merkevareaktører. Merkevaren og kjennskap til denne gir de en betydelig merpris i markedet. Norsk Industri har gjennom ferdigvareindustri-analysen satt fokus på betydningen av design, merkevare og eksport.

For veldig mange bedrifter er produktene, deres funksjon, kvalitet og design det viktigste elementet i bedriftenes konkurransekraft, og det er dette som danner grunnlaget for merkevaren og bygging av posisjon hjemme og internasjonalt.

Norge trenger flere ben å stå på og merkevare- og designindustrien vil være med på å bidra. Selv om flere bedrifter har lyktes med å bygge en kjent merkevare har norske industribedrifter og næringsliv fortsatt et stort potensiale her. Dette gjelder også det politiske Norge, virkemiddelapparatet og FoU sektoren.

På seminaret "Merkevare & design" setter vi merkevarebygging og design på dagsorden. Vi vil belyse hva vi vet om norske merkevarer i dag, presentere gode merkevarecaser i form av bedriftspresentasjoner og vi vil diskutere hvordan norsk design og merkevare kan bidra til å øke norsk eksport.

Vi har invitert noen ledende merkevarebedrifter, representanter for akademia og FoU innen merkevare og politikere/virkemiddelapparat for å belyse merkevare og design som strategiske temaer for dagens og fremtidens industribedrifter.

På seminaret vil du bl.a. møte;

  • Tre suksessrike norske merkevarer fra forskjellige bransjer, herunder adm. direktør Olav Holst Dyrnes, Ekornes ASA
  • Politikere og virkemiddelapparatet bl.a. v/ adm. dir. Anita Krohn Traaseth, Innovasjon Norge (ikke bekreftet)
  • Ledende forskere på merkevare

Seminaret "Merkevare & Design" går av stabelen under Norsk Industris store møteplass Industri Futurum. Det blir felles åpning, lunsj og middag med resten av de rundt 30 arrangementene som finner sted her.

Foreløpig program

08.00: Registering og kaffe
09.00: Felles åpning av Industri Futurum
10.30: Pause
10.40: Merkevare & Design I – hva vet vi om norske merkevarer?
12.00: Lunsj
13.00: Merkevare & Design II – best case, tre suksessrike merkevarer presenterer sin case!
14.30: Pause
15.00: Merkevare & Design III – hvordan norsk design og merkevarer kan øke norsk eksport?
16.30: Ferdig
17.00: Industrihistorisk vorspiel med Frank Aarebrot
18.30: Aperitif og middag (felles for Industri Futurum)